Har en Partner självgående gräsklippare med 56cm:s klippbredd köpt förra sommaren. När vi tog ut den ur skjulet upptäckte vi att råttor ätit upp hela den röda plastbollschoken och bitit hål i en slang till förgasaren. Det verkar inte gå att byta chokebollen - den sitter integrerad med metallförgasaren. Dåligt av Partner att välja ett sånt material. Måste jag byta hela förgasaren ?

Kalle W
 
  • IMG_2012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första är förgasaren i plast, och för det andra så finns delen lös och är en av de vanligaste reservdelarna till B&S-motorer. Det ser ut att vara integrerat för förgasaren lackas efter att primern är monterad så snäppfästena syns lite dåligt.

Skriv ner motornumret (sitter ovanför tändstiftet, instansat i plåten, modell typ och kod) och sväng förbi närmaste ÅF med serviceverkstad för Briggs&Strattonmotorer. ÅF söker du på www.briggsandstratton.se

Båda delarna bör finnas i lager om det inte är en liten håla du bor i.

För att skydda grejerna vid vinterförvaring kan du göra en liten hatt av aluminiumfolie, det gillar inte mössen lika mycket som gummi.
 
Tack för snabbt svar - vad glad jag blev ! Har mindre än 3 km till närmsta återförsäljare med service. Kollar 'first thing in the morning'
Kalle W
 
Så lite så. Köp ett riktigt tanklock när du ändå är där, det du har på klipparen är till miljöbensinsdunkarna och har ingen luftning. Det kan bli vakuum i tanken och då går motorn som en påse skit. :)
 
Lustigt, samma sak har hänt mig, inga problem att fixa, se bara till att bubblan till primern verkligen sitter rätt när du sätter i hop den igen. Jag körde nog en säsong med hål i bubblan, stack in fingret som tätning och pumpade. FUnkade bra. Slangen vet jag inte hur länge den varit trasig, lite vanlig svart bensintålig slang löste den också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.