Vi bor i hus byggt 2022 med krypvind. Har börjat höra skrap eller typ klickande ljud från taket på kvällar och morgnar.

Kan det vara fåglar i skorstenarna eller råttor i krypvinden?
 
Eller fåglar. Ekorrar. Fladdermöss.


Spöken?
 
T Tsdoesds skrev:
Eller fåglar. Ekorrar. Fladdermöss.


Spöken?
Varför utesluter du råttor?

Fåglar kl 22:00?

Har sett en ekorre på tomten tidigare men är det vanligt att de härjar omkring på vinden?

Varför fladdermöss?
 
Jag lade bara till saker i listan om möjliga bovar
 
Ok så vad är mest troligt kl 22:00 i ett nybyggt hus med kryp/kattvind?
 
F Frågor skrev:
Ok så vad är mest troligt kl 22:00 i ett nybyggt hus med kryp/kattvind?
Det enklaste sättet att avgöra är att gå upp och kolla efter spår. Alla djur lämnar spår efter sig.
Klickande ljud kan vara trä som värms eller svalnar, även ändringar av luftfuktighet i trä kan orsaka konstiga ljud ibland.
 
V Vindens skrev:
Det enklaste sättet att avgöra är att gå upp och kolla efter spår. Alla djur lämnar spår efter sig.
Klickande ljud kan vara trä som värms eller svalnar, även ändringar av luftfuktighet i trä kan orsaka konstiga ljud ibland.
Om man inte kan gå upp själv, vilka gör det då? Anticimex?
 
F Frågor skrev:
Om man inte kan gå upp själv, vilka gör det då? Anticimex?
Jag vet inte om Anticimex kommer om man inte kan specificera vad det rör sig om. Det enklaste är att be någon bekant att ta sig upp, är det svårt att komma åt går det alltid placera en kamera i närheten.

Råttor klättrar sällan upp i höjder om de inte finns gott om gratis mat där uppe. De rör sig runt mark/grund och gräver sig ner. Dessutom är råttor sällan så pass aktiva kl 22, snarare senare på natten och närmare gryning.
Tror inte de flesta fåglar är så aktiva vid den tiden heller. Det skulle kunna röra sig om möss eventuellt men som sagt spekulation utan att ha något mer att gå på.
 
  • Gilla
Frågor
  • Laddar…
F Frågor skrev:
Har börjat höra skrap eller typ klickande ljud från taket på kvällar och morgnar.
F Frågor skrev:
Ok så vad är mest troligt kl 22:00 i ett nybyggt hus med kryp/kattvind?
Fladdermöss
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Jag gissar också på fladdermöss. Särskilt om det är ett nybyggt hus i någon av de mörka färgerna, typ svart eller mörkt grå, som är moderna nu. Jag har fått för mig att fladdermöss gillar dem bättre än hus i klara färger.
 
Rigga en mörkerkamera så kanske du får hyresgästen på film. Min killgissning är ”vagina mobile” (fladdermus),
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.