Rattfyllerist med försäkrad bil kör in i staket. Vem blir man tvungen att driva mot för att få lagningen bekostad? Försäkringsbolaget eller rattfylleristen?
 
Försäkringsbolaget, lyckligtvis.
 
Försäkringsbolaget.
 
Föraren. Sen får han eller hon ställa eventuella krav på sitt försäkringsbolag. Men allra först kan du ju kolla med ditt eget försäkringsbolag vad de säger om saken.
 
Mikael_L
Jag antar att du har regnummer osv.

Du kan ju lite lätt börja med att kontakta ditt eget bolag (för husförsäkringen) och fråga om du ska anmäla skadan till dom och dom sen kontaktar motpartens bolag och driver detta. Det är ju rätt skönt för dig om de grejar allt, så du kan ägna din tid åt annat.
Men du får ju vara vaksam så det inte innebär en självrisk för dig.

Annars är det naturliga att rattfyllot själv anmäler skadan till sitt bolag, och sen ska det ju bara rulla på av sig självt.
Men en som kör rattfull kanske inte har alla hemma på fler sätt, så du kan ju kontakta "bilens f-bolag" antar jag, och hoppas att dom kör igång ett skadeärende.
 
Fick polisrapporten i brevlådan idag. Då var det jag förstod att det var fylleri inblandat. Trodde först det var en infarkt. Kom ju ambulans, brandkår och grejer när det hände. Men nu när man vet att det var en rattfylla blir man ju lite arg och vill få fullt ut för staketet. Samma försäkringsbolag har vi (jag var inte rattfylleristen som körde in i mitt staket).
 
Vid bilolyckor får du alltid full ersättning via trafikförsäkringen, oavsett orsaken bakom.
 
Ok, tack! Då slipper man driva hårt mot enskilda.
 
Jag råkade ut för en rattfyllerist som parkerade sin bill inkörd i min bil. Och avvek från platsen. Hon dök upp efter en stund för att köra därifrån. Jag hindrade henne med milt våld från att köra. När polisen kom och hon fick blåsa så erkände hon ett glas vin.

Polisen sa, kom igen vad har du druckít, du kan dricka hur mycket vin som helst utan att få det här utslaget, vad har du druckit?

Det slutade med att polisen inte kunde gripa henne för rattfylla eftersom det inte fanns något vittne på att hon kört bilen, trots att hon erkände att hon hade kört. De kunde heller inte gripa henne för smitning, för hon var så berusad vid kollisionen att hon inte var medveten om att hon hade krockat.

Det var dock inga problem med försäkringsbolaget.
 
Nu är säkert problemet ur världen men om någon annan läser.

Skadan ersätts på bilens trafikförsäkring. Ersättning utgår alltid från trafikförsäkringen, som skadelidande orsakat av bil står man aldrig risken att bli utan ersättning, inte ens om bilen är oförsäkrad, vi är väldigt bra skyddade på det sättet i Sverige.

Sedan kan det mycket väl hända att försäkringsbolaget återkräver föraren på utbetald ersättning beroende på omständigheterna. Men det är en annan fråga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.