Efter många år har slagfällorna i plast börjat bli lite geggiga. Hur ska jag få bort geggan och få de renare utan att själv stryka med eller är min rädsla överdriven.

Kokande vatten är väl en säker desinfektionsmetod eller räcker det att blötlägga i vatten + diskmedel och sedan skura rent.

Protte
 
prototypen skrev:
Efter många år har slagfällorna i plast börjat bli lite geggiga. Hur ska jag få bort geggan och få de renare utan att själv stryka med eller är min rädsla överdriven.Protte
Var noga med att fjädern inte är spänd!
 
Jag förstod att den kommentaren skulle komma.................
Tänkte mera på råttpest och andra sjukdommar.

Protte
 
Diskmaskinen kanske kan fixa problemet? Och kör en tom maskin med desinfektion efteråt?
 
Kokande vatten + klorin? Det finns väl några tvättmedel med bakteriedödande effekt har jag för mig att jag läst om (ansågs onödiga att använda till städning :D)
Kasta och köpa nya?
 
Morsan min har lärt mig att man kastar inte och köper nya.........
Jag har ganska många fällor numera då vi har ganska många byggnader så det är nog till att städa fällorna.

Jag föreslog diskmaskin och frun backade inte så det kanske blir den.

Protte
 
Tvätta dom med Vircon det tar död på virus och bakterier
 
Kanske dax att skaffa katt ? Den tvättar sig själv. :D
 
Jag hade personligen absolut inte kört mina råttfällor i diskmaskinen, känns bara extremt fel att låta råttorna komma i närheten av min mat och matlagning. Jag hade köpt en stor kastrull på en loppis och kokat dom, sen inte använt kastrullen till nått annat.
 
se38005 skrev:
Kanske dax att skaffa katt ? Den tvättar sig själv. :D
Jodå, men det är inget alternativ då jag är allergisk mot katt.
Granne 150 m bort har dock katt som dagligen patrullerar mina marker men en del möss slinker in iaf.
Grannen 50 m bort har hund och dit går inte katten så de har större problem med mössen.

Jag tar nog bara varmvattenberedar varmt vatten och diskmedel och låter det ligga tills gegamojset löst upp sig.

Protte
 
Jag säger som tidigare sagts. Kokande vatten och klorin! Brukar funka fin fint mot liknade "smuts".
 
prototypen skrev:
Jag tar nog bara varmvattenberedar varmt vatten och diskmedel och låter det ligga tills gegamojset löst upp sig.Protte
Den tror jag på.
Rent allmänt så tycker jag nog att det finns en överdriven tro på behovet av att använda kraftiga rengöringsmedel och desifektionsmedel i alla möjliga samanhang. OK i operationssalar men hemma kommer man ganska långt med tvål och vatten.

Har man dessutom enskilt avlopp så dödar man ju infiltrationsbädden med sådana medel. Även om det blir mer utspätt så ställer de till med problem i de kommunala reningsverken också.

Är man ändå rädd för bakterier i vissa sammanhang så kan man ju kleta på med alkogel eller handsprit. Denna blir ju sedan utspädd och ofarlig i avloppet.
 
pjkw skrev:
Jag hade personligen absolut inte kört mina råttfällor i diskmaskinen, känns bara extremt fel att låta råttorna komma i närheten av min mat och matlagning. Jag hade köpt en stor kastrull på en loppis och kokat dom, sen inte använt kastrullen till nått annat.
Vill bara instämma, även om det är riskfritt ryser man vid blotta tanken, du bör inte berätta det för gäster på middagsbesök iallafall!

Kanske diskmaskinsfiltret sätter igen med musmoset också :O
/A
 
Börjar bli smått illamående nu :@ Jag kör MYCKET i diskmaskinen men råttkross är helt klart för mycket... Skulle nog vända i dörren om jag var bjuden på middag hos någon som kanske har råttkross i maskinen.

Nä kör med någon slaskhink och hett/kokande vatten. Om sen klorin behövs kan man förvisso ha delade meningar om.
 
Göran.W
Alfredo skrev:
Börjar bli smått illamående nu :@ Jag kör MYCKET i diskmaskinen men råttkross är helt klart för mycket... Skulle nog vända i dörren om jag var bjuden på middag hos någon som kanske har råttkross i maskinen.

Nä kör med någon slaskhink och hett/kokande vatten. Om sen klorin behövs kan man förvisso ha delade meningar om.
Då ska du inte komma hit;)
Innan jag gick över till gift istället för mus problemet var så stort att man fick tömma flera fällor dagligen åkte dom i disk maskinen.
Räddslan för sjukdomar från möss och råttor är kraftigt överdrivna.
Det är snarare så att man fostras till att vara rädd för sjukdomar som går tillbaka till den tiden dom spred kolera och andra sjukdomar som i dag är utrotade.
Att hantera en mus är i normal fallet inte värre än att hantera en ute katt som äter möss fågar och annat den kommer över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.