Vi har drabbats av ett ”knäckt” avloppsrör, i anslutning till ett uppreglat trägolv i källaren. Det är en begränsad vattenskada. Röret var inte aktivt men tydligen dåligt pluggat. Däremot massor med råttor under golvet.
Nu inväntar jag bekämpning (Anticimex) i nästa vecka.
Hur brukar det gå till? Finns det något jag skall tänka på att begära av AC?
 
H hempularen skrev:
Vi har drabbats av ett ”knäckt” avloppsrör, i anslutning till ett uppreglat trägolv i källaren. Det är en begränsad vattenskada. Röret var inte aktivt men tydligen dåligt pluggat. Däremot massor med råttor under golvet.
Nu inväntar jag bekämpning (Anticimex) i nästa vecka.
Hur brukar det gå till? Finns det något jag skall tänka på att begära av AC?
Teknikern som kommer ut kommer bedöma ditt fall på plats och göra åtgärder utifrån det. Steg 1 brukar vara slagfällor, vid stora problem kan man börja med gift direkt.
Viktigt att röret pluggas snarast för att hindra att fler tar sig in den vägen
 
Jo röret är pluggat med boll av ståltråd och fogskum. Problemet är att iom att vi fått golvet öppnat. Så kommer de upp i det rummet. Jag har täckt över med skivor. Och satt ut fällor i rummet, 4 fällor utlösta i natt. Men bara två döda råttor.
De har tuggat i sig delar av bjälkarna som golvet är uppreglat på. Och all isolering där vi öppnat nära källan. Golvet hade delvis kollapsat under en möbel.
 
H hempularen skrev:
Jo röret är pluggat med boll av ståltråd och fogskum. Problemet är att iom att vi fått golvet öppnat. Så kommer de upp i det rummet. Jag har täckt över med skivor. Och satt ut fällor i rummet, 4 fällor utlösta i natt. Men bara två döda råttor.
De har tuggat i sig delar av bjälkarna som golvet är uppreglat på. Och all isolering där vi öppnat nära källan. Golvet hade delvis kollapsat under en möbel.
Låter som goda skäl att teknikern ska börja med gift omgående
 
Planen nu är att byta avloppen under källargolvet. Vet inte hur gamla de är. Men röret som ställt till det nu går troligen till en golvbrunn som kopplades bort 1960. Rummet var garage fram till 1960. Huset är byggt 1931.
Men jag är förvirrad. Stammen går ut mot gatan. Det är bara att gatan byggdes 1972. Detta är stammfastigheten. Det styckades av 7 tomter när gatan byggdes. Huset hade ”sin gata” i rakt motsatt riktning innan avstyckningen. Jag var lite orolig att avloppet skulle gå ut mot gamla gatan över två granntomter. Men så verkar det inte vara.
 
Låter som att en filmning av ditt avlopp kan vara på plats. Kolla med teknikern som kommer ut
 
Och hela golvet ser jag som ”avskrivet”.
 
Det där med fogskum armerat med en boll av ståltråd funkar inte...

Nu efter 4 dagar ligger ståltråden där, helt fri från fogskum, finns inte en gnutta fogskum kvar (är det godis för råttor?). De har dessutom vräkt undan en sten på ca 1 kg, som ”förseglade” fogskumet.

Nu blir det betong!
 
Hur har det gått? Råttorna infångade och hålet tätat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.