Tjena. Jag har fått ett bra erbjudande att köpa 4 paket med råspontluckor ca 150 st. Problemet är att de stått ute (dock inplastat) , men man kan tydligt se att de nedersta typ 10-15 luckorna är rejält angripna och mkt påväxt. Då paketen står på varran går det inte se mer än ändarna på luckorna. Min fråga är om påväxten kan krypa uppåt i paketet och alltså skada alla luckor i paketet?
 
Ja
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Ja
Så du menar att om några är förstörda så är troligtvis alla förstörda?
 
Så behöver det inte vara men kan. Beror på hur de varit förvarade och hur mycket vatten de utsatts för.
Vad för typ av byggnad tänkte du använda dom till?
 
Dom har varit inplastade men stått ute, så man kan se att flera rader nerifrån blivit typ svarta. Dock ser dom bra ut några rader uppifrån , dom ska ligga på ett villatak
 
Hur billigt får du dem?
 
Jag skulle personligen inte ta risken att köpa fuktiga/mögliga råspontluckor till ett villatak. Du sparar rätt lite i relation till risken.

/Krille
 
T topmount skrev:
Hur billigt får du dem?
Oklart än. Men jag kommer ju inte köpa dom om det inte är en riktigt bra deal. Jag tänker att när man öppnar paketen så borde man ju se på dom vilka som är dåliga och vilka som går att använda
 
K Krille4 skrev:
Jag skulle personligen inte ta risken att köpa fuktiga/mögliga råspontluckor till ett villatak. Du sparar rätt lite i relation till risken.

/Krille
Jag förstår det, men jag har hopp om att så pass mkt är användbart och inte dåliga . Jag borde kunna fuktmäta dom?
 
Målarrobin Målarrobin skrev:
Så du menar att om några är förstörda så är troligtvis alla förstörda?
Ja
 
Målarrobin Målarrobin skrev:
Jag förstår det, men jag har hopp om att så pass mkt är användbart och inte dåliga . Jag borde kunna fuktmäta dom?
Tänker mest att besparingen är rätt liten i relation till kostnaden att åtgärda om råsponten börjar mögla på en villa?

/Krille
 
wildeside
Finns en anledning varför man ska undvika regn på råsponten när man lägger tak.
Hoppas över och köp nytt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.