Hur var det nu med råspont i badrum?

Jag har rivit ner den gamla kaklen och bakom denna så fanns råspont. Är 99% säker på att denna är bärande så jag vill inte riva den. Men om jag har förstått inläggen på forumet så kan man behålla den om den är bärande!? Den är reglad med 60 cm. Dock horisontellt!? Men det sitter även några vertikala reglar så jag anser att detta räcker. Vad tror du om att lägga ett lager våtrumsgips över? Den ska väl vara tillåten till juli och vi ska ha en hel duschkabin. Behöver den limmas?

Sen är det ca 1.5 m av väggen som är mot utsidan. Huset är byggt 1955 så jag tror att det sitter en plast i väggen. Kommer detta bli ett problem eftersom det kommer bli helt tätt efter att jag har målat tätsikt? Helt tätt kanske det aldrig bli eftersom det även sittter ett fönster på denna vägg.
 
Tror du verkligen att de använde plast 1955? Jag skulle gissa att plast i väggar inte började användas förrän början av 70-talet. Någon som vet?
 
Jag bara gissar på att det är plast. Men det finns ritningar på huset. Kanske står på dem. Så slipper jag bryta upp för att kolla. Om det är papp så borde väl inte det innebära några problem?
 
Jag tror som pinebar, är tom ganska säker.
 
Den produkt som kallades (kallas ??) våtrumsgips är baserad på kartong och alltså inte godkänd enl. de nya reglerna. Enligt vissa inlägg här så är den dessutom tom. mer mögelbenägen än vanlig gipsskiva.

Idag finns det en gispskiva med glasfiber iställer för kartong, kommer inte ihåg namnet. Men är ganska säker på att den inte kallas våtrumsgips.
 
Tror inte heller att det sitter plast i den väggen.

Ett lag skivor utanpå råsponten ska fungera, och då företrädesvis skivor som kommer vara godkända även efter 1/7 2008. De behöver inte limmas, utan skruvas med samma täthet som man gör när man sätter dem mot reglar.
 
Jag har plast i mitt hus byggt 1967, dock vete sjutton om den ens skulle kvala in som diffusionsspärr med dagens mått mätt. Massor av hål från hanteringen av den och dessutom tunn som attan och på ställen där den varit i kontakt med Gullfiber är den helt spröd och spricker attans lätt. Jag lät min plast vara kvar i en halv yttervägg utan att skämmas.
 
Har sett att Jem o Fix har en billig fibercementskiva nu som de säger är godkänd. 198:- st!
(http://www.jemfix.se/)

Ska kolla upp den på fredag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.