Hej alla byggare, funderar på att köpa till råspont till innerväggarna. Hur många av er byggare väljer ett trämaterial bakom gipset, för att slippa 500 mollyplugg i huset efter några år ?

Det tråkiga är ju att sponten kostar en del, som jämförelse:

Gips 13 mm: 23 kr/kvm (exkl.moms)
Råspont 17 mm: 48 kr/kvm (exkl.moms)
Råspont 21 mm: 63 kr/kvm (exkl.moms)

Någon som har en uppfattning om hur spånskiva ligger i prisjämförelse med ovan ?
 
Vi har tänkt sätta OSB board innanför gipset på de flesta väggarna. Har inte koll på vad boarden kostar per kvm, men det kan helt klart vara värt en slant att slippa plugga överallt.... ;)
 
Någon som vet vad osb boarden kostar ??

 
En styv hundring beroende på din förhandligsförmåga.

bredd 1200,  höjd 2440, tjocklek 12.

Sen tar det ju lite lägre tid att montera råspont än en osb-skiva, så det kan ju motivera ett högre kvadratmeterpris på osb-skivan.
 
Det beror väl på vart man köper dem, men jag har för mig att det stod 119 kr för en OSB board i K-Rautas senaste reklamblad...
 
Ja, K-ruta säljer bra OSB för 119kr skivan. Det blir 40kr per kvm. Jag har blivit offererad skivan för 150-160kvm (även i kvantitet om 60st) så Kruta är oslagbara i detta fall. Anledningen till det bra priset är att man importerar skivan från Tyskland.

Jag föreslår att du helt inriktar dig på att ha något som är lätt att skruva i bakom gipsen samt att du glömmer råspånt eller spån. Byggplyfa eller OSB är lätt att hantera och passar utmärkt för detta ändamål. Fördyringen anser jag vara försumbar om den ställs i relation till framtida fördelar.
 
Håller helt med resten av byggarna, kör med OSB!

Råspont skall du däremot ha på taket för att bygga ett "riktigt" tak ;)
 
Vi har råspont på taket, sen är det papp på.
 
Kanon! OSB från K-rauta får det bli, 40 kr /kvm är ett riktigt fynd.
 
Råspont är ofta en lockvara, här lönar det sig att höra sig för hos flera leverantörer.

ByggMax har tex följande priser:

Råspont 17 mm: 42 kr/kvm (inkl moms)
Råspont 21 mm: 52 kr/kvm (inkl moms)

 
Fördelen med råsponten är ju att den ger några mm till att skruva i, men det är samtidigt lite mer jobb att få den på plats.
Fast det är ju lättare att hantera ensilda plankor när det gäller att få till formen vid dosor, snedtak och sånt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.