Hej!

Jag ska lägga nytt golv på ca 70 kvm. Jag är lite sugen på att lägga råspont som jag sedan slipar och lackar, eventuellt lite färg på också. Någon som har erfarenhet av detta? Vad kostar det att hyra en golvslp och hur lång tid kan det ta att gå loss på 70 kvadrat? Måste man ha något i fogarna? Några andra tips?

Tack på förhand!
/Martin

EDIT: Grunden är av betong
 
Redigerat:
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.

Du ska ha i minnet att råspont är typ sämsta sortens virke, ifrån den sämsta delen av träden. Sämre hållfasthet, mer kvist, mer vankanter, lägre resistens mot röta och mögel osv.
Det finns en anledning till att det är billigt.

Jag la 22mm råspont som undergolv i friggeboden. På detta blir det sen ett biligt klickgolv i framtiden, då boden slutat fungera som byggbod. Jag tror inte att ens skulle överväga råspont i ett hus, på det sätt du tänker.

Billigaste sortens spontat trägolv är faktiskt inte så många kronor dyrare per kvm än råspont, gå hellre på ett sånt. Bauhaus brukar ha ett 2:a sort trägolv till rätt schysst kurs. Kolla även Byggmax och K-rauta.

Men att lägga såpass mycket arbete på såpass undermåligt material, känns inte vettigt.
Det är min åsikt iaf.
 
Mikael_L
Jag kan också tillägga att i friggeboden var jag i valet och kvalet om det skulle bli 22mm golvspån eller råspont. Hållfastihets ganska lika, men utan att egentligen veta, tror jag att spånet är lite starkare.
Spån plussida: snabbt att lägga. Billigt. Med skruvlimning mot bjälklag en mycket starkare total konstruktion.
Men om råsponten tänkte jag att den borde klara tillfälligt uppfuktning bättre än spån.
Med tanke på att obehandlad spånyta inte är så kul att dra in en massa snö på, vid fikarasterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.