Hej!

Jag håller på att renovera ett badrum som ligger på övervåningen med en kallvind ovanför.

Det gamla badrummet var från tidigt 70-tal och hade bara träfiberskivor monterade på takreglarna med plast under och sedan isolering upp mot vind. Det hade klarat sig utan fuktskador. Huset är ursprungligen från sekelskiftet.

Jag vill inte använda plast i ett så gammalt hus utan vill i stället sätta förhydningspapp på takreglarna underifrån, sedan råspont på det och sist gips. Taket målar jag med våtrumsfärg och det ska väl räcka som ångspärr? Jag kommer inte att ha spottar i taket.

Kommer detta att funka?
 
Jag skulle skippat förhydringspappen och lagt en våtrumsgrund under våtrumstäckfärgen, men det funkar nog även som du tänkt, även om det finns viss risk att du får rostfläckar vid skruvarna. Pappremsor i gipsskarvarna och spackla med våtrumsspackel. Pappremsor är ett elände att få dit men glasfiberremsor räknas tyvärr inte som fackmannamässigt. Som alternativ till remsor kan du klä taket med Microlit limmad våtrumsgrunden. En strykning under (som lim) och sedan en över, våt i våt.

Varför inte glespanel istället för att klä hela taket med råspont?
 
Resten av vinden har rejält träplank ned mot undervåningen i bjälklaget men i badrummet har man tagit bort det när badrummet iordningställdes på 70-talet. Sen vill jag få ett stabil "grund" på vinden ovanför badrummet så att man inte trampar igenom.

Jag hade även tänkt att glesa med 45x22 på råsponten att fästa gipsen på. Alltså från vinden sett:

-isolering
-förhydningspapp
-råspont
-glesa
-gips
-våtrumsfärg

Glesningen gillar även elektrikern då han kan fördela badrumselen via taket. Luftspalten som glesningen ger kan väl inte vara någon nackdel heller?
 
Hej,

Jag har också funderat på en likande lösning för vårat hus, dock så skulle jag vilja ha in spottar också. Vårat hus är också från sekelskiftet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.