Hej!

Har en typisk nybörjarfråga och dumförklara mig helst inte (har googlat men finner inget svar):

Jag vill gärna ha en fondvägg med typ ytterpanelsbrädor eller råspont i vardagsrummet. Väggen är spånskivor (tror jag) eller mdf/plywood. Det låter liksom ihåligt! Måste man regla för att sätta brädor eller skivor? Jag menar, om jag gör d blir ju dörröppningarna "inne" i väggen..hur flyttar man ut dem isf? Hoppas ni förstår hur jag menar!

Varför reglar man om väggen brädorna/skivorna är lätta att montera saker på? Är det för att reglarna "bär" vikten av brädorna/skivorna?

LÄR MIG!
 
  • Gilla
Anders Hallman 1
  • Laddar…
Hej tinnitusan och välkommen till Byggahus!
Du kan sätta på träpanel direkt utan att regla upp, speciellt om det är spån eller liknande bakom. Anledningen till reglarna i din nuvarande vägg är som du säger att stabilisera och nånting måste man ju sätta skivorna i för dom kan inte hänga i luften så att säga men om du nu har spån så behövs inga ytterligare reglar.
Din dörr borde ha dörrfoder (lister runt om). Om du kan ta bort fodret innan du sätter panelen så kan du sen sätta en liten list/trä på kanten (salning) och sen kan du sätta tillbaka fodret så blir det finfint tror jag!
 
Redigerat:
Tack så hemskt mkt!!!!!
 
Och här kommer ett typiskt "se upp" svar till en som är typisk nybörjare :)

Se upp med dörren/dörrarna.
Om dörren öppnas inåt det rum som får "tjockare" väggar (det var väl vardagsrummet?) så kanske inte dörren går att öppna helt efter att panelen är uppsatt och dörrfodren flyttats ut.
Dvs om dörren skall kunna öppnas mer än 90° kan dörrkarmen behöva flyttas också.

Forwarned is forearmed ;)
 
Haha det är bra att du "varnar"!! Ska tänka på det! Är det svårt att flytta ut karmen? Finns det nånstans en beskrivning av tillvägagångssätt?

Grymt tacksam över att ni vill hjälpa en Newbie!
 
Sök på "montera innerdörr" så får du massa bra instruktioner, det borde nog ge en hyfsad uppfattning om hur man flyttar en dörr också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.