sitter och funderar hur jag ska konstruera mitt nya golv på nedervåningen i ett timmerhus från sent 1800.

har ju drabbats av hussvamp runt muren så i sommar ska jag byta samtliga golv på nedervåningen.

kommer regla med 45x220 bjälkar på cc300, ska delvis har klinkers så vill att det ska vara stabilt.

under dessa reglar tänkte jag skruva en 22x95 eller liknande dimension för att ha något att lägga trossbotten på eller hur man säger...
jag har funderat på trossbottenskivor som lämpar sig väl när man reglar cc600 men det blir dyrt och mycket jobba om man ska använda dem på cc300,
då kom jag på den smarta ideen att använda råspont istället... det är ju billigt och borde gå snabbt att kapa till bitar på 26cm eller vad det nu blir, lägga i facken, knacka ihop och kanske fästa med nån dyckert här och där.

det blir väl även rätt tätt med råspont eftersom det är just spont? men har ändå tänkt lägga vindpapp på själva råsponten som får gå upp en bit på bjälken åt varje sida för att motverka vinddrag i isoleringen,
till isolering har jag tänkt använda mig av vanlig mineralull.

synpunkter?
 
Som du beskriver har det sett ut i de torpargrunder jag rivit upp.

Det verkar ha fungerat bra både med råspont och ospontat virke.

/ATW
 
Redigerat:
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
delade meningar som alltid :)
hur är det med att använda mineralull som isolering?
känns ju som man kanske ska ha trossbottenskivor av fibercement om man ska ha mineralull? känns som liknande material..

och ska det någon gång göras om eller inspekteras/isoleras om så kan det ju vara enkelt att släppa ner skivorna jämfört att ta ner råsponten:)
 
Ja, åsikter är som baken, som bekant;-) Försöker själv att inte förlita mig på myter och traditioner utan på vetenskapliga rön och nya upptäckter innan jag häver ur mig "Så har man alltid gjort":)<br><br>Kommer du inte kunna komma åt att inspektera utifrån på något sätt? Isåfall skulle jag definitivt köra på fibercement eller cellplast... isoleringsmaterialet mellan bjälkarna kan du ha vad som helst i princip... (som isolerar alltså...)<br><br>Hjälpte grannen att isolera ett ruttet bjälklag i somras, då krattade vi ut lösull, det var rätt smidigt. Mineralullsskivor som du skär till för att passa cc 30 kan vara svårt att få tätt, och det är rätt bökigt...
 
hehe precis =)

jo jag ska gräva ur så det blir en riktig och väl tilltagen krypgrund, eftersom man fått svamp ska det gå inspektera ordentligt!

det är sant det där med mineralullsskivor på cc30, men jag tänkte ha flera lager typ 95x95+45 eller nå sånt så det borde gå få tätt... men lösull kanske kan vara ett bättre alternativ men jag gissar att det sjunker ihop med åren och passar bättre som vindsisolering så man inte får en luftspalt högst upp under golvet.
skulle kunna fylla med lösull och sedan lägga en skiva 45 överst och "trycka till" med :)
 
Redigerat:
Jo, det är ju en aspekt med lösullen, helt klart.

Finns ju också PU-skum nuförtiden, kommer en gubbe och sprutar skum i hela bjälklaget, Kan ju vara värt att kolla upp kanske? Säkert ohemult dyrt fortfarande, men superisolering, fuktokänsligt, inga glipor och sjunker aldrig:)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
skum blir det bara mellan timmervägg och nya reglingen :)

annars blir det "vanlig isolering" hade dock inte tänkt på att det var svårt att skära till skivor att passa cc30 :(
 
thestrut skrev:
skum blir det bara mellan timmervägg och nya reglingen :)

annars blir det "vanlig isolering" hade dock inte tänkt på att det var svårt att skära till skivor att passa cc30 :(
ska du skumma väggarna? prisuppgift på det?
hade jag varit du hade jag nog kört lösull, och i ytterkanterna ställer du tillskurna isoleringsskivor, de sjunker ju inte ihop.
 
C
Har du/får du torrt under huset, torkar det spontade virket isär.... Kör med de speciella"typ" masonitskivorna istället, finns särskilda för ändamålet, alltså inte fabrikatet masonit utan skivor speciellt avsedda för ändamålet och så delar du dem mitt itu och gör avståndet mellan åsarna efter den bredd du då får. Packar du mycket lösull i golvfacken o trycker till det med golvspånskiva, får du nog inte så stor luftspalt med tiden att det blir kalla golv, luften som finns ovanför isoleringen men under golvspånskivan isolerar ju. Ett annat aber är ju att möss lätt kommer in i golvet om det finns springor mot marken under huset. Kör inte med asfabord,den böjer sig i sinom tid.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera att hyra ett isolerbord med kniv. Det är riktigt smidigt och det blir perfekta snitt. Sparar enormt med tid också. Inte kul och ligga skära alla skivor och det blir inte lika bra heller.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Fy va smart!
Jag tar alltså lite bredare än cc300 så jag kan dela trossbottenskivan på mitten och även isolerskivorna exakt på mitten..

Ska även kolla upp isolerbordet som nämnts..
Borde ju gå hyffsat bra ändå att dela skivorna på mitten, kan lägha lite tid på det jobbet :)
 
Med reservation..att satsa på fibercement-skivan istället för masoniten...ungefär samma pris, men inga möss som gnager och inget organiskt material. (men hellre masoniten än råspont hursomhelst)
 
Tack alla för bra svar!

Nu är tanken att använda fibercementskivor a la byggmax,
Regla efter halva skivans bredd,
Då stämmer "nästan" halva isoleringsskivans bredd med.
Fibercement 550, isolering 565

Blir nog kanon det här:)

Vissa förespråkar ju cellulosaisolering men mineralull ska väl fungera om än inte tidsenligt.
 
Det lär ju funka med fibercementskiva också, jag som är en bakåtsträvare får hålla tillgodo med råsponten ;)

En kommentar väljer man skivan för man är orolig för fukt borde man kanske lägga lite mer tid på dränering eller andra aktiviteter. Jag har heller aldrig hört om nån som har haft problem med en för torr krypgrund...

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.