Hej.
Som jag nämnt i en annan tråd så brann vårt hus ner och nu äntligen håller man på att bygga upp ett nytt. Upptäcke dock idag när jag tog (en utav många) rundor förbi husprojektet, att taksponten verkar ha slagit sig något förbaskat.

Är detta något man kan anta att TE (totalentreprenören, dvs byggföretaget i det här fallet) kan reda ut? Dvs är det ett vanligt fenomen som man brukar lösa på sig eller så vis? Eller ska man kräva att de gör om? Är som sagt byggnovis men för en lekman ser det inte bra ut alls.

Har inte undersökt om det är hela taket eller "bara" i överhängen som problemet existerar. Tänkte göra det imorgon när jag har dagsljus med mig.

[video]http://sv.tinypic.com/r/v2vguv/8[/video]
 
När jag la om mitt tak i somras så slog sig sponten också, men den drog jag rätt när jag monterade vindskivorna.
Det kommer snickaren att fixa.
 
Borde man inte ha monterat råsponten med lite marginal mellan varje bräda för att tillåta träet att röra sig med fukten? Problemet här är väl att de satt torrt trä helt tajt, och när det sedan blivit fuktigt har träet svällt och inte haft någonstans att ta vägen? I värsta fall ger det sig i spikningen och "bucklar" sig även mellan takstolarna. Har sett något exempel på det också.
 
Samma här!

När snickarna la vårt taksvall (17 mm råspont) i juni 2010 såg det ut som den perfekta stormen efter några regnskurar.
Men nu är det helt perfekt.
Jag minns inte ens om de hann få upp några presenningar som skydd innan regnet drog vidare.

Jag var i alla fall väldigt orolig och kallade ut kvalitetsansvarig,
men det löste sig som sagt till det bästa :)
 
Tack för svaren. Närmare undersökning visar att det endast rör sig om ytterkanterna vilket ska ordnas med vindskenorna. Taket i övrigt ser helt och rakt ut. Tack alla.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
L
Jo, men jag tycker att det ser ut att vara lite väl mycket. Tror inte att det kommer bli helt bra. Jag skulle inte acceptera det. Bättre att fixa problemet nu än senare. De har spikat för tätt.
 
Det där löser ju sig senare, normalt så lägger man ju först en 45x45 regel på undersidan och sen en kantlist uppepå och så klämmer ju dessa ihop det.

På mitt hus spikade de inte brädorna så tight vilket gjorde att jag istället har massa fula mellanrum som var svåra att måla, sen beror det ju på vilken konstruktion man har, vissa har ju råsponten synlig på undersidan och vissa sätter panel under.
 
När man spikar rote vill man ju få de så tätt som möjligt, dock så torkar alltid virket så man får ändå springor lite här å där :)
 
Råspont skall vara tight ihop o inget annat. Sen planerar man som byggare att man lägger inte mer råspont än man hinner täcka samma dag, eller så jobbar man tills det är täckt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.