Hej,

Nån som vet var jag kan få tag i råspont som är minst 5,70 m lång, ska ej vara ändspontad?

/Dea
 
S
råspont ska vara till vägg måhända?
brukar funka att beställa. är ju inte direkt lagervara
 
Nä, kollat runt på de lokala byggvaruhusen antar jag.
Får väl vara lite dryg och fråga varför du behöver så långa? Finns de inte så långa så betyder det att det i regel finns en annan lösning på problemet.
 
5,40 meter är väl längst standardlängd för allt "rent" virke, dvs ej limmat, fingerskarvat osv.

Längre blir nog dyrt, och då missar man väl idén med råspont, att den är billig.

Som Nissepisse frågar, och det tycker jag inte är drygt :)
Vad skall brädorna användas till?
 
Det lilla jag arbetat i skogen så kapade vi max 5,5 m, vi fick inget betalt för längre. (utom om det gick att sälja som stolpar)

Protte
 
Längre än 5,40 så blir det fingerskarvat eller limträ.
Att hitta råspont i de varianterna är nog bara att glömma.
 
Enda anledningen är att jag är lat..... garaget ska vara 5,5 x 4,5 m med kort taköverhäng så med 5,6 - 5,7m råspont hade jag sluppit skarvar:) och då hade det gått riktigt snabbt att få på taket.

/Dea
 
S
köra på luckor kanske?
att vara lat i byggsammanhang är icke bra
 
I det här fallet hade nog latheten varit OK :) men nu blir det till att skarva istället.
 
Bara köra löpande skarv om du har ändspontat.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
S
Dea_34 skrev:
I det här fallet hade nog latheten varit OK :) men nu blir det till att skarva istället.
:)
längre bitar kan jävliga att få ihop not å spånt. speciellt om du skulle va själv
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Ja, varför skulle det gå fortare med 5,7 meters bräder, du behöver säkert kapa en bräda i varje rad ändå.

Och kanske off the point, men det låter knasigt med ett taköverhäng på bara 50 mm.
 
KnockOnWood skrev:
Och kanske off the point, men det låter knasigt med ett taköverhäng på bara 50 mm.
Modern arkitektur vettu, sån där utan takutsprång alls....
 
b8q skrev:
Modern arkitektur vettu, sån där utan takutsprång alls....
Säkert platt tak också.

protte
 
Det tar nog minst 20 sekunder att skarva en planka...

Det handlar ju inte om någon precissionskapning. Man lägger väl för det mesta råsponten med ordentligt med mån. Och sedan när allt är klart kör man jämna kanter med en cirkelsåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.