Ska äntligen ta tag i vårat badrum, men blir lite förvirrad med det här med råspont,jag har råspont i väggarna nu måste jag ta bort det och sedan regla om alla väggarna? det tar ju med att jag måste göra i ordning våra 2 sovrum igen som ligger på varsin sida om badrummet sen så ligger kortsidan av badrummet mot ytterväg!!!
Hur blir det om man har gips,råspont/osb,regel och sedan våtrumsskiva sett från sovrummet ,då har man ändå råspont/osb i väggen fast en bit ifrån våtrumsskivan med tanke på att man kanske vill ha lite mer val i sovrummet att sätta upp grejor???man kanske inte ens få ha vanligt gips i sovrummet heller med tanke på att det ligger väg i väg med badrummet...:D
Kan man annars skruva upp läkt 21x45mm utan på råsponten i badrummet och sedan våtrumsskiva???
Är det nån som hängde på mitt resonemang:)

En sak till...finns det nåt våtrumsgips att föredra framför andra skivor!
 
Du får ha råspont bakom våtrumsskivan, varför inte skruva den direkt i råsponten om det är jämnt nog?

Någon fibercementskiva är helt ok, lite tung men enkel att bearbeta.
 
läst på forumet,vad jag förstår så är inte råspont godkänt?
 
Hej,

Jag använde aqua panel (fibercement) funkade bra. Jag körde med den mindre (900x1200 mm) som jag limmade med deras lim, kant i kant. Jag använde den mindre då den bara väger 20 kr, de stora väger ju 40 kg, jobbigt om man gör det själv.

Aqua panelen är lätt att jobba med, på samma sätt som gips ... rispa och bryt ... Skruvar du med deras skruvar är det enklare än gipsskuv ... däremot är det hårdare om du ska borra ut en dosa för strömbrytare etc ...

Hmm får man ha råspont bakom, men inte obs ... varför, trä som trä eller?

/Janne
 
Redigerat:
Skulle tro att riva bärande väggar för att tillgodose BKR's regler fanns lite magstarkt... ;)

Däremot får man inte ha träbaserade skivor på våtrumssidan av väggregeln, nybyggnation med råspont vet jag inget om.
 
Råspont och träbaserade skivor är bara godkänt på gamla bärande plankväggar.
 
Det verkar som att jag kan ha kvar väggarna som dom är eftersom de är bärande och att huset är byggt 1972,stämmer det!
Ser att jag stavar som en kråka i tidigare inlägg (väg i väg)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.