Hej jag har köpt ett hus och det måste bytas tak på det och nu undrar jag om det är bättre att lägga råspont+takpapp innan man lägger plåttaket eller göra som det är idag reglat direkt på takstolarna och sen plåttaket på det.
 
  • Gilla
Gyllendesnittet och 1 till
  • Laddar…
Råspont eller sk "lätt undertak" fungerar också. Då är det en duk man spänner över.
Oftast rekomenderat om man haft "lätt" tak sen tidigare.

Absolut inte bara sätta plåt utan nått under.
 
  • Gilla
Alfons 61
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Råspont eller sk "lätt undertak" fungerar också. Då är det en duk man spänner över.
Oftast rekomenderat om man haft "lätt" tak sen tidigare.

Absolut inte bara sätta plåt utan nått under.
T TheGame skrev:
Råspont eller sk "lätt undertak" fungerar också. Då är det en duk man spänner över.
Oftast rekomenderat om man haft "lätt" tak sen tidigare.

Absolut inte bara sätta plåt utan nått under.
Det sitter idag plåt utan duk.
 
Rickard.
A Alfons 61 skrev:
Det sitter idag plåt utan duk.
Då tycker jag du kör på plåt och en kondensväv. Råspont blir lite "bättre" men också omotiverat mycket dyrare.
 
A Alfons 61 skrev:
Det sitter idag plåt utan duk.
Du kanske har en plåt med kondensskydd monterat?
 
känns som om det smattrar en del när det regnar/haglar på det huset...

jag skulle satt råspont + takpapp, då finns ju även möjlighet till tungt tak i framtiden, om takstolarna klarar tyngden såklart...
 
Rickard.
M MagicFingers skrev:
jag skulle satt råspont + takpapp, då finns ju även möjlighet till tungt tak i framtiden, om takstolarna klarar tyngden såklart...
Vad menar du med tungt tak? T ex betongpannor är inga som helst problem utan råspont, det är t o m riktigt vanligt.

Dom tak som kräver råspont är dom tak som ligger direkt på den t ex bandtäckning, papp och shingel.

Ljudnivån har du rätt i även om ett plåttak aldrig är direkt tyst så gör det skillnad.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad menar du med tungt tak? T ex betongpannor är inga som helst problem utan råspont, det är t o m riktigt vanligt.

Dom tak som kräver råspont är dom tak som ligger direkt på den t ex bandtäckning, papp och shingel.

Ljudnivån har du rätt i även om ett plåttak aldrig är direkt tyst så gör det skillnad.
Tungt tak är pannor osv har jag för mig. Blev rekomenderad att inte ha betongpannor på mitt hus som hade eternit tidigare, kändes som takstolarna inte var gjorda för betongpannor. som du säger har det inget med råspont att göra.
 
  • Gilla
Joakimsvederborn
  • Laddar…
Rickard.
T TheGame skrev:
kändes som takstolarna inte var gjorda för betongpannor.
Så kan det såklart vara, jag skulle dock vilja påstå att dom allra flesta takstolarna i Sverige klarar dom ≈20kg extra/m2 utan problem. I Skåne räknar man nu på 150kg/m2 i snölast så 20kg extra är oftast inom säkerhetsmarginalen.

Men det är ju såklart aldrig fel att kolla upp så man inte belastar en konstruktion som redan är på gränsen ännu mer.
 
Det är faktiskt tvärt om att det är väldigt många tak som inte uppfyller dagens norm med en så liten ökning av egenvikten som 20kg/m2. Detta beror främst på att snölasten är större idag. En annan orsak är att takstolstillverkarna optimerar sina takstolar på ett sådant sätt att det inte finns mycket marginaler över till annat. Råsponten ger ett rejälare tak, den bidrar bl.a till en ökad stabilitet i takplanet samt tillåter en ökad belastning på takstolarna. Jag hade lagt råspont om möjligheten fanns.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Det finns folk som bygger utan ngt bakom gipsen på innerväggarna också. Eller så kan man gör det ordentligt om man har de extra små ekonomiska medel som gör hela skillnaden.
Så, ja, kör med råspont under.
 
Hallå . Är det någon som vet vad detta är för plåt ? Det är över 60 år sedan taket lades å inte en rost fläck å inga alger trots nära stående träd å buskar .
 
  • Vågig grå plåt på ett tak, välbevarad och utan rost eller algtillväxt trots ålder och vegetation i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lofis Lofis skrev:
Hallå . Är det någon som vet vad detta är för plåt ? Det är över 60 år sedan taket lades å inte en rost fläck å inga alger trots nära stående träd å buskar .
Det ser ut som aluminiumplåt
 
  • Gilla
Lofis
  • Laddar…
Rickard.
B bossespecial skrev:
Det är faktiskt tvärt om att det är väldigt många tak som inte uppfyller dagens norm med en så liten ökning av egenvikten som 20kg/m2. Detta beror främst på att snölasten är större idag. En annan orsak är att takstolstillverkarna optimerar sina takstolar på ett sådant sätt att det inte finns mycket marginaler över till annat.
Bra att du rättar mig, jag glömde bort att dom ändrat snölasterna så jag tänkte inte alls på det. Mitt inlägg är också speglat av att jag bor i ett klimat där snörasskydd resulterar till ett tyngre tak än någon annan modifikation (vilket säkert slår fel över hela landet). Var och varannan hus här har bara snörasskydd på en sida så dom testar styrkan mot snebelastning varje år och på villor fungerar även det i nästan alla fall.

Sen är det såklart skillnad mellan att fungera och uppfylla norm.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det ser ut som aluminiumplåt
Tack. Sånt vill jag ha på huset åxå .
Vet någon om man kan sälja den gamla plåten som ska bort ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.