När jag hade min "planerafas" för ett tags en lästa jag flitigt om hur badrum ska byggas. Jag kom efter mkt om och men fram till att det skulle vara ok med råspont bakom gipset på väggarna. Nu är det ju så att jag ska måla tätskiktet med våtrumsfärg. Och enligt måleribranschens regler för våtrum så gäller detta om väggbeklädnanden:

"Kartongklädd gipsskiva får användas men en mer fukttålig skiva (t ex en oorganisk
skiva) ger en mer fukttålig konstruktion och rekommenderas därför i första hand. Beklädnadsskivor av trä och
träbaserade material är inte lämpliga för våtrum
."


Betyder detta att råspont inte är ok att sätta bakom gipset?

Hur tolkar ni reglerna?
 
Det som är OK idag är fel imorgon som mycket annat inom bygg skulle jag tro.
Tycker vi borde lärt oss bygga hus snart.
Förstår inte hur papp kan va bättre än trä heller?

Men för att svara på frågan så tycker jag att råspont borde klassas som träbaserat då det är trä :)
 
Men du svarade ändå inte på frågan! :)

Man KAN ju tolka texten som att beklädnadsskivor av träbaserat material inte är ok, men massivt trä är ok.
 
Med beklädnadsskivor så tänker jag direkt på yttersta skiktet av skivor, vilket i ditt fall skulle vara någon form av gips (jag föreslår att du kör med en oorgansik skiva).

Jag vet dock inget mer om dessa regler än du.
 
Beror på hur man vill läsa.
Beklädnadsskivor av trä och träbaserade material är inte lämpliga för våtrum.
Ifall man ska läsa det som hela stycket gäller beklädnadsskivor eller man ska dela på det så träbaserade material blir något eget.
 
Blindnit skrev:
Beror på hur man vill läsa.
Beklädnadsskivor av trä och träbaserade material är inte lämpliga för våtrum.
Ifall man ska läsa det som hela stycket gäller beklädnadsskivor eller man ska dela på det så träbaserade material blir något eget.
Precis vad jag menar. Jarlens tanke om att skulle handla om ytskiktet är ju också ytterligare en tolkning.
 
cederbusch skrev:
Precis vad jag menar. Jarlens tanke om att skulle handla om ytskiktet är ju också ytterligare en tolkning.
Allt beror ju på om man vill tolka det till sin fördel eller sin nackdel :)
 
Sant, men helst hade jag hoppats att ngn kunde komma och säga HUR det ska tolkas.
 
Jag med för jag har råspont i väggarna i mitt badrum och jag hade ju också tänkt måla...
 
cederbusch skrev:
Sant, men helst hade jag hoppats att ngn kunde komma och säga HUR det ska tolkas.
Fast det är väl det som är problemet med alla dom här reglerna, det går inte att bestämma hur nåt ska tolkas eftersom själva faktumet ATT det måste tolkas innebär att vi tolkar det olika. Finns inget rätt svar definitionsmässigt.

Min tolkning är att skrivningen "Beklädnadsskivor av trä" innebär att även massivt trä inte bör användas.

Men egentligen är det som jag ser det ointressant vad man har bakom tätskiktet, det intressanta är om tätskiktet är tätt, är det tätt så spelar det ju ingen roll vad man har bakom.

Fast jag kan också tänka som så att i ett våtrum vill jag använda material som tål fukt och då är varken trä, papp eller gips nåt att ha. Det enda som duger är sten, cement, keramik, glas och liknande.
 
Jan-Å skrev:
Det enda som duger är sten, cement, keramik, glas och liknande.
Sen är ju frågan om man får ha trä bakom det :cool:
 
Blindnit skrev:
Sen är ju frågan om man får ha trä bakom det :cool:
Osv osv ;)
Jag bor i ett lättbetonghus med betongbjälklag så jag har inte nåt trä bakom nåt :p
Fast man måste ju ha badrum i trähus också :S
 
Verkar vara svårt att få klarhet i saken. Jag är inne på att bara köra med gips. Vad är fördelen att köra med dubbla skivor jämfört med enkel? Nu är det bara reglat cc 60, bör det vara cc 30 med dubbla?

Jag kapar min egen tråd och ställer en helt annan fråga: det lutar åt att på två ställen skapa en hylla som vi skulle vilja klä med en massiv träskiva. Hur fäster jag bäst träskivan på det målade tätskiktet? Limma? Jag funderar på hur det blir med ev fukt som kan leta sig under. Ska man lägga ngt mellanlägg, sas skapa en luftspalt?
 
Hyllor är väl ändå bäst att skruva upp, inte limma va?
 
Jag uttrycker mig dåligt ser jag. Jag menar att vi bygger ut en nisch, eller vad man ska kalla det. På denna vill jag lägga en träskiva. Den kommer alltså ligga på väggen, inte hänga på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.