Håller på att bygga ett nytt fritidshus och har kommit till badrummet.

Planen är våtrumsmatta på golv och sedan kakel på vägg.

Har läst till mig så pass mycket att jag förstått att gips bakom kaklet är ok igen, men att det skall vara särskilt våtrumsgips i Zon 1 och en meter ut från denna.

Vad får man använda som underlag bakom gipset? Jag hade gärna klätt in hela rummet med råspont.
Får man det?
 
Vanligt gips är numera godkänt överallt i badrum/våtzoner. Råspont är bra underlag att skruva i tex, kör på det.
 
  • Gilla
På grön kvist och 1 till
  • Laddar…
Kanske ska tilläggas att det ska vara folie som spärr över gipsskivorna nuförtiden. Det är väl därför dom "vanliga" blev OK igen.
 
MagHam skrev:
Kanske ska tilläggas att det ska vara folie som spärr över gipsskivorna nuförtiden. Det är väl därför dom "vanliga" blev OK igen.
Japp, det har jag däremot koll på.
Tack för svaren, råspont it is!
 
Råspont fungerar bra liksom osv eller plyfa för att styva upp tillräckligt på reglar med cc600 men använder man inte 15mm plyfan så måste man fälla in kortlingar för infästningarna i zon 1.
Kan ju mest tycka det är jobbigare att sätta en massa råspont än hela skivor. ;)
 
Jag håller på att bygga mitt badrum.
Hade också råspont på 2 av väggarna.
jag skruvade 15mm plyfa på råsponten.
Skruvade sedan våtrumsgips på plywooden.
Väggen blev väldigt stabil.

Kan rekommendera våtrumsgips. Den var väldigt smidigt att sätta tätskiktet på då den hade en väldigt bra yta att limma på :)

Ingen idé att snåla i ett badrumsbygge. allt är så dyrt ändå.
 
Redigerat:
Det går utmärkt med bara råspont som underlag till gips.
Men, det är bra om brädorna inte är alltför kupiga, vridna o s v utan att skivan ligger an bra.
Sen brukar jag lägga skivorna ner (om sponten är stående) för att slippa så mycket lodräta skarvar som möjligt
 
Råsport OCH plyfa är samma som byxhängslor och livrem men har man plats för det så är det ju aldrig fel...
 
  • Gilla
Jimmagnusson och 1 till
  • Laddar…
K
Blev det bra? Håller på med en yttervägg där jag kanske en dag vill kunna sätta ett handtag bevid badkaret. Kan inte kortla eftersom ångspärren är färdig.. Men råspont bakom plywooden bakom gipset är kanske en bra ide? Har en del råspont kvar sedan taket så det är i princip gratis...
 
Plywood räcker tyvärr jag
 
Ska väl rätta lite här av (egna) gamla inlägg.
Branchrekommendationerna säger plywood idag.

Spontat går säkert bra egentligen, men han vara kupig och har naturligtvis ingen draghållfasthet i brädornas bredd.
 
K
Poängen skulle vara att slippa kortla. Som jag förstått det så rekommenderas plywood för att göra det stabilt men man ska ändå kortla där man ska hänga upp saker. Jag vet inte var jag ska hänga upp saker och tänker då att råspont bakom plywooden borde göra att jag slipper tänka ks mer på det i framtiden
 
Vid plywood 15 mm eller tjockare behöver man inte kortla bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.