Ska byta pappen på taket och såg att gamla råsponten också behövde bytas ut pga stora fuktgenomslag. Den gamla sponten är 23x95 men det verkar knappt gå att få tag på här i stan, det är en firma som säljer men det blir mer än dubbelt så dyrt mot att använda 20x95. Byggmax och K-rauta har t ex 20x95, men blir den för klen, eller går det bra att använda? Taket har knappt någon lutning om det spelar någon roll.
 
S
Fuktgenomslag? Du behöver ju inte byta råsponten för att det finns märken från läckage. Bara om du har röta i virket.
 
Ber om ursäkt för den dåliga formuleringen. Det har varit rejält fuktigt och röta/mögel finns samt att brädorna går av när man tittar på som. Gamla sponten är borttagen och skall bygga nytt imorgon är det tänkt.

Frågan är alltså om jag klarar mig med 20mm spont. Har inte mätt mellan takstolarna, men borde vara 1.2m kan dubbelkolla imorgon om det behövs.
 
välj 120 bredd så slipper du jobba så mycket
 
Sant, men vissa menar att det är större risk för att sponten kommer böja/skeva sig om det råkar bli fuktigt. Får se om det blir 95 eller 120, rent arbetsmässigt så går det snabbt ändå pga att taket är ganska litet 7.5x4meter.

Men det är ändå inte svaret på min fråga om 20mm blir för klent?
 

Bästa svaret

Snailman
Jag spikade upp 300 kvadrat 20 x 95 för några år sen, mellan två takstolar ska man inte ha skarv på mer än var tredje bräda (gäller vid ändspontat virke)

Skarvar man mitt på takstolen så ska man helst inte ha generalskarv.

Mitt tak som sticker ut utanför takstolarna är råsponten synlig underifrån, så den biten skarvade jag alltid på takstolarna, så skarven inte blev synlig nerifrån.

Har man ett kort tak som dina 7,5 meter så kan det bli lite svårt att fördela skarvarna, sista brädan mot gaveln vill man ju fästa i minst två takstolar.

Så ju längre råspont du köper ju bättre, köper du korta så blir det automatiskt generalskarv. Jag spikade två spikar 75mm i varje takstol.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Sant, men vissa menar att det är större risk för att sponten kommer böja/skeva sig om det råkar bli fuktigt. Får se om det blir 95 eller 120, rent arbetsmässigt så går det snabbt ändå pga att taket är ganska litet 7.5x4meter.

Men det är ändå inte svaret på min fråga om 20mm blir för klent?
Det är inga problem med 20mm råspont, det sviktar lite mer när du går på det, annars är det ingen fara.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Tack för dom svaren. Då blir det 20x95mm. Blir inga skarvar mellan takstolarna utan kapar så dom kommer mitt på samt sprider ut dom.
 
120mm(110mm) 1.5 meter mindre att lägga per kvadrat + spinkmängden blir mindre. Men räknar man varenda krona så blir det kanske billigare om man inte värdesätter tiden alls

http://www.byggvarulistan.se/virkesatgang/
 
Blev 95 det knappt fanns 120 på hyllan, och det som fanns var så skevt och fullt av sprickor så hade inte blivit bra. Men med den här lilla ytan jag har så går 95 väldigt fort ändå. Men naturligtvis fanns inga vettiga längder hemma, bara 390cm och det blir en del kapande, men kör skarvning mellan takstolarna och det känns stabilt.

Men blir lite fundersam när jag nu hittat flera plank där ändsponten är spegelvänd, finns det 2 olika sidor av råspont, eller är det något felkap? Jag trodde att det bara fanns åt ett håll så jag plockade bara utan att kolla.
 
vart handlar du när de inte ens har "basvaror"?
 
Tror varenda människa här i stan håller på att bygga tak, för dom enda som hade mängden jag behövde var Byggmax och då 20x95. K-rauta, Beijer, XL-Bygg, karl Hedin hade väldigt lite hemma och det en del dålig kvalité.
Men får väl nytt nu under veckan, men har lite bråttom att få på detta då takläggarna kommer på onsdag och slänger på papp, därför fick det bli det som fanns.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Snailman
Grillen Grillen skrev:
Blev 95 det knappt fanns 120 på hyllan, och det som fanns var så skevt och fullt av sprickor så hade inte blivit bra. Men med den här lilla ytan jag har så går 95 väldigt fort ändå. Men naturligtvis fanns inga vettiga längder hemma, bara 390cm och det blir en del kapande, men kör skarvning mellan takstolarna och det känns stabilt.

Men blir lite fundersam när jag nu hittat flera plank där ändsponten är spegelvänd, finns det 2 olika sidor av råspont, eller är det något felkap? Jag trodde att det bara fanns åt ett håll så jag plockade bara utan att kolla.

Om de inte kommer från samma virkesbunt så kan ändsponten variera, tror det har med tillverkaren att göra.

Ibland kan placeringen av not och fjäder variera i höjdled mellan olika tillverkare det är också ganska jobbigt om man blandar.

Köpte själv ett par dussin 20x95 idag, de var 5,5 meter långa.
 
Bry er inte om mitt lilla inlägg om fel håll på ändarna. Var nog en släng av solsting eller något, naturligtvis är det bara vända dom om *suck*
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Byggmax och K-rauta har t ex 20x95, men blir den för klen, eller går det bra att använda? Taket har knappt någon lutning om det spelar någon roll.
Du behöver nog inte oroa dig!
På vårt hus, med en takyta på 190 m2, ligger det 17 mm råspont.
Och det håller (y)
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.