Hej!
Jag bor i ett gammalt vattenkraftverk. Mot ån är det en kant av stenar som nu delvis raserats. Ngt som har en idé om hur jag ska förhindra ytterligare ras så jag kan återuppbygga. Jag skulle behöva säkra det lite sneda större blocket som är ungefär en halvmeter från vattenytan. Efter det har jag tänkt gjuta en klack på samma block för att sedan bygga vidare på. Det framgår inte riktigt av bilden men det sneda blocket har en hel del luft under sig.
Ngn som har erfarenhet av ngt liknande? Delvis raserad stenkant vid å, med större snett block nära vattenytan och synlig erosion under grästuvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget svar på din fråga, men är inte detta något för länsstyrelsen att titta på?
Har för mig att det finns massor av regler omkring vattenkraftverk mm.
 
Det var vattenkraftverk på 30-talet men numera bostad så Länsstyrelsen har nog inget större intresse ;)
 
Länstyrelsen ”kontrollerar” vattendragen här i Östergötland och våra grannar som äger vattnet och dammluckorna/vattenkraften måste söka tillstånd för renovering och dom har huset som en privatbostad att inte ha tillstånd när dom kommer kan bli dyrt.
Länstyrelsen har fått för sig att vattendragen ska om möjligt göras om så att fisken kan vandra, här har dom haft dammluckor/vattenkraft i minst 100 år så vilken fisk som ska vandra det vet vi inte, så hur vårt ärende kommer att sluta det vet vi inte än men ett annat vattendrag som blev av med sina dammluckor torkade fullständigt ut förra sommaren och alla fiskar dog och alla fåglar som lever på/vid vattnet försvann och det hade länstyrelsen ingen aning om!
 
Jo, jag har följt det där litegrann. Jag har dock inga dammluckor eller annat som blockerar vattnet. Det är bara en rest från den tiden, vid sidan av ån. Nämnde bara att det är ett gammalt vattenkraftverk som förklaring till varför jag har en hög stödmur mot vattnet. Med gammalt menar jag alltså att det inte längre är ngt vattenkraftverk, det var nästan 100 år sen. Så länsstyrelsen lär nog inte ha några problem med att jag vill återställa min stödmur som rasade häromveckan. Hoppas vi kan släppa den frågan nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.