Hej!
Jag har en mur utanför källaren som håller på att rasa/har rasat. Den är kallmurad med flera lager av små slaggstenar. Jag måste därför bygga en ny men har lite svårt att bestämma mig för vilken typ av mur som blir bäst. Funderar på att gjuta någon form av L-stöd. Men hur går man tillväga? Jag är öppen för andra lösningar också :)

Bifogar lite bilder också!

Sammansatt bild av skadad kallmurad stenmur nära husgrund med synliga rasmassor och en skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad stödmur med lösa stenar och synlig erosion vid husgrund och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kollapsad kallmurad stenmur med synlig grusspridning och överväxt vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har redan plockat bort många av stenarna som ramlat ner.

Skadad kallmurad stenmur och sprucken grund under verandan med gräs och skräp runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genom att muren har rasat så har även grunden till verandan åkt med och spruckit.
 
Köp L-stöd p blocket eller nånstans, tar 100 år att mura eller fixa liknande lösning.
 
Att stapla en murstens-mur, typ Benders Megawall tar inte hundra år.
 
Jo för mig skulle det säkert ta så lång tid. Gillar rejäla doningar :)
 
Googlat lite och funderar på gabionen kanske? Men viken storlek bör man ha? Muren blir 2x2 meter ungefär. Räcker det med två korgar som är 100x50x200, eller bör man ha 100x100x200?
 
Hur ska du göra vid trappan? Ser ut som att du behöver en hörna på stödmuren där.
 
D09
Jag hade rest en typ keystone mur lite utanför och fyllt med 16-32.

Kanske 2 etapper och integrerat en ny stentrappa i det.
 
Keystone muren var onekligen väldigt snygg, lite osäker på hur mycket pengar jag vill lägga ner bara. Det är ändå baksidan på huset så man ser den nästan aldrig. :)
 
Med tanke på att muren är så liten men ändå hög skulle jag använt gabioner som är 1 meter djupa.
Megawall eller Keystone mur är inte så mycket dyrare egentligen men det är viktigt att använda geonät som förankrar muren väl annars blir det att bygga om muren igen inom några år...
Pratar från egen erfarenhet :p
 
Scout skrev:
Med tanke på att muren är så liten men ändå hög skulle jag använt gabioner som är 1 meter djupa.
Megawall eller Keystone mur är inte så mycket dyrare egentligen men det är viktigt att använda geonät som förankrar muren väl annars blir det att bygga om muren igen inom några år...
Pratar från egen erfarenhet :p
Lutar åt att det blir gabioner. Smidigt att kunna plocka i stenar från tomten. Måste man använda geonät även till gabionerna eller klarar dom sig ändå? Om man ställer 2 st 1x1x2 på varandra, bör dom luta innåt eller stå lite omlott? Eller kan man ställa dom helt rakt?
 
  • Gilla
Mocha
  • Laddar…
Supersnygga slaggtegel! :wow:
Ta vara på dem. Om du inte vill ha själv se till att någon annan kan få dem.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mina står omlott. De gör de eftersom det passar designen mer än för att den (kanske ?) behöver.
Jag har ställt gabionerna på en vibbrad singelbädd med några graders lutning.
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Supersnygga slaggtegel! :wow:
Ta vara på dem. Om du inte vill ha själv se till att någon annan kan få dem.
Jag har redan lite planer för dom ;) Dom flesta har tyvärr gått sönder så har en hel del slaggstenskross som jag tänkt lägga i en grusrand runt huset. Huset står alldeles bredvid ett gammalt nerlagt jernverk (1800tal) så hela tomten är fylld med slaggsten (y)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det finns många exempel på byggnader och grunder i slaggsten som hållit länge. Men då är det gjutna block som muras på varann. Det här ser mera ut som krossad slagg. Eftersom stenen är i omedelbar anslutning till bygnadens grund gäller det att gräva så lite som möjligt, så inte grunden ger vika och att huset sätter sig. Minsta ingrepp är nog att mura upp en låg stödmur direkt utanför dörren säg 50-70 cm hög. Och varför inte med Gabion. Lägg ett dräneringsrör i botten och fyll upp med jord och krossad slagg, så du får en slänt ner mot muren. Plantera gräs. Se upp med sprickor i bygggnadens källare under arbetets gång. Altanen kan du laga när stödmuren är på plats. Mvh , PerOF
 
Så här gjorde jag. Vart en naturstensmur. Gick åt enormt med sten. Muren är 140x140 x 210 ungefär, samt går en meter ner i marken. Jag är rätt säker på att den ska klara av trycket. Ska bygga en trapp till vänster nästa år :)

Nybyggd naturstensmur vid husvägg, grävd mark framför med konstruktionsredskap synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mariala och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.