Hej, alla glada!

Här kommer en första rapport gällande eldningen i den vattenmantlade kaminen :)

Ingen termostat (för styrning av cirkulationspumpen) installerad ännu, men jag kan slå igång cirkulationspumpen manuellt. Gjorde så och gick och gjorde upp eld i kaminen. Det brann så härligt att jag lastade in mer ved och njöt av lågorna. Gick och kollade in termometrarna runt laddpaketet, och de hade endast stigit från 20 till 40 grader. Hm... skumt!

Nåväl, jag eldade på. Plötsligt började elden se lite ynklig ut. Det var termostaten på kaminen som började strypa lufttillförseln. Efter att ha lyssnat på kaminen lite närmare och hört ett oroväckande fräsande ljud (kokning på gång) ställde jag ner termostaten till ettan och sakta men säkert slocknade elden i kaminen. Rören från kaminen var heta som satan, och det hade börjat bli varmt uppe i röret som går till exp-kärlet.

Något är fel. Cirkulationspumpen drar inte runt vattnet som den ska.

Till saken hör att vvs-snubben väntar på att termostaten som ska styra pumpen ska installeras, och sen har han sagt att han ska komma och ha en genomgång med mig. Nu får jag vänta på det innan jag kör igång igen. Det är elektrikern som ska installera termostaten, men jag tycker det borde fungera att slå på pumpen manuellt tills vidare.

Ska bli intressant att se om det är något fel på kopplingarna eller om det är luft i systemet eller något.


Vad tror ni är felet?


Jag bifogar en bild som jag ritat upp ur minnet på hur det blev. Röda "rör" blev varma medan "blåa rör" var kalla.




 
  • Laddkrets.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna skruvpluggen på cirkulationspumpen och hjälp den i gång med en skruvmejsel. Den sitter sannolikt fast.
 
Aha...är det den där skruven som sitter mitt på pumpen? Hur "hjälper" jag igång pumpen sedan?
 
Yes. Det är bara att sticka in skruvmejseln, det finns ett spår där på rotortappen som du kan stoppa in skruvmejseln i. Om du läser om mina eldningsbravader så kan du se att jag råkade ut för exakt samma grej.
 
Haha, Slipperman! Jag skrattade gott när jag läste om dina problem med inkörningen. Den frustande pannan med horn, sjungandes Lordi. Lyriskt!

Jag var faktiskt där och skruvade en del när jag testeldade, men utan att veta riktigt vad jag gjorde. Pumpen lät faktiskt lite som en tvättmaskin också. Undrar hur det är med luften? Jag hade som fått för mig att det var den andra sidan av laddomaten som skulle bli varm först, den som på min bild går uppåt och som är blå, dvs. kall. Och då känns det ju som att pumpen snurrar åt fel håll :) Nåväl, jag vet ingenting.
 
Ja, det är ju lite skumt. Kolla först att pumpen verkligen snurrar genom att öppna på skruvlocket, det är i alla fall första tipset. Om det sedan visar sig att laddomaten är felvänd, ja då innebär det kanske mer bekymmer.
 
Det är säkert rätt utfört av montören, för just den här personen litar jag på. Elektrikern som installerade strömmen däremot..... Kan han ha kopplat fel så att pumpen snurrar åt fel håll? :) För det skulle inte förvåna mig...
 
Man får ju hoppas att installatören kan skilja mellan fas och jord, annars får du en fin kyss! Övriga "kopplingsfel" borde göra att en enfaspump snurrar.
 
Det kanske är bäst att vänta tills montören ger sin åsikt i frågan. Det var däremot jättebra att se att termostaten fungerar som den ska. Det är ju en bra säkerhetsfunktion. Hade inte den strypt elden hade det nog blivit rätt varmt och blött uppe på taket, eftersom jag har en ångledning som stiger, via ett expansionskärl, upp på taket. :) :)

Det var dock synd att glasrutan till kaminen blev sotig som tusan. Inte bra att pyrelda.
 
Om det är en laddomat 21 så är den felkopplad. Uttaget uppåt ska till stigaren på pannan och tanken uppe. Och de nedre till returen och nere på tanken. (men det beror på villket håll laddomaten är vriden.)
Har förra veckan kopllat in min laddomat 21 så i alla fall och det fungerar bra.
(visst har du öppnat kulventilerna?)

På teromventiler.se finns det inkopplingsanvisningar.

En enfas pump kan inte snurra åt fel håll.
 
Ser nu att det inte är en laddomat 21 utan en sån här:
 
  • laddpaket.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken tur att det inte var ladomat 21, då får man hoppas att det är rätt kopplad.

Om pumpen har ett vred för olika hastigheter så kan denna hamna i mellan läge och då står pumpen stilla.
 
Om den är felkopplad då blir det inte roligt att vara min vvs-montör. >:( Usch, nu måste jag gå och käka något och inte sitta här och jaga upp mig...
 
Eftersom det är en enfaspump så kan man inte koppla så att den roterar åt "fel" håll.

Kolla om han har glömt att öppna något av de små avstängningsvreden som syns på bilden, spåret skall vara utefter flödesriktningen.
 
Ah! Så fort jag kommer hem ska jag kolla in de små vreden. Skulle vara härligt om det var det som var felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.