Idag har vi varit på husvisning.
Ett par goda vänner ska till att bygga, och de har precis börjat sondera marknaden. Eftersom deras önskehus  (märkligt nog  :) ) är ett funkishus gick färden mot Myresjöhus visningsvilla i Täby norr om Stockholm.
Huset som visas där är ett av sju "Multifunktionella hus" som de bygger där.

Området i sig är ganska fint; de flesta hus är nybyggda runtomkring och verkar vara av hög standard. De sju Myresjöhusen ligger i grupp i en egen liten "gård".
Huset vi kikade på är på ca strax under 200 m2 plus vidbyggt garage. Tomten är på 608 m2. Paketpris för hela härligheten 4595000. Gulp.  :surprised:

Nu tror man ju att man ska få se ett överläget häftigt hus med riktigt hög klass på finish och materialval och en arkitektur som slår det mesta.

Icke. Inte ens om man drar av en miljon för att det råkar ligga i Täby.

Planlösningen ska jag inte lägga så mycket tid på; alla har sin egen smak och det finns säkert de som tycker att den här passar dem alldeles utmärkt. Personligen tycker jag inte den var speciellt bra. Otrivsamt.

Det jag reflekterade mest över var det usla detaljarbetet. Halvtaskiga plattsättningsarbeten och inte minst usla snickerier. Godtar folk vadsomhelst? Här var dörrfoder t.ex halvtaskigt gersågade och fastspikade med spikpistol. Hade man spacklat/fogat över spikhålen? Nix. De flesta foder och lister i huset var av absolut billigaste modell. Innertak likaså.
Trots den tilltagna kvadratmeterytan hade man missat lite i badrummen - jag tänker då på duschkabinerna. Polarn sade träffande att det här måste var fel - de här skulle tiill Asien nånstans. Naturligtvis var jag tvungen att prova. Jag gick in sidledes och kom ut igen med duschslangen över halsen samtidigt som jag lyckades haka av duschdörren med ryggen. Glöm hårtvätt i framtiden. Jaja, detaljer. Men nog så irriterande om man skulle bo där.

Till er som funderar på att bygga: Gör såna här utflykter!
Ta på de mest kritiska glasögonen och titta. Kontrollera planlösning och rumsstorlekar på papperet och jämför med verkligheten. Och när ni börjat bygga: godta inte vad som helst!

Vad är det man betalar för egentligen?


ps/ Köket och det vidbyggda garaget med förråd var helt OK...  :D /ds
---------------------------------------------------------------------
Edit; Hmm, visst Håkan...Myresjöhus ska det vara.. :-[
 
4,595,000 kr, snacka om kungens nya kläder!!!
 
Vi var också där för ett par månader sedan och blev då slutgiltigt avskräckta för Myresjöhus.
Ok, att en del av det som var dåligt beror på hantverkarna, min favorit är "hela havet stormar" i hallen på övervåningen. Det säger en hel del om MH om de anlitar hantverkare som inte klarar av att lägga ett golv utan det hamnar i spänn......
För vår del blir det ett arkitektritat hus med riktiga innerväggar, spontat tak osv och med hantverkare som kanske inte är bland de billigaste men förhoppningsvis gör saker och ting på rätt sätt. Tanken är ju att man ska bo i huset i några år framåt.
I alla fall är det intressant att se hur mycket de kan klämma ur folk för nästan ingenting.....
 
Ja, att börja bygga är jätteroligt, sedan blir det raskt en riktig rysare!! Man blir så att säga, väldigt häpen över hur dålig yrkesstolthet det finns bland många hantverkare! Men å andra sidan så finns det väl inte många hantverkare kvar, det verkar mest vara "montörer" på byggden nuförtiden! Detta konstaterar jag vid mitt eget bygge: se Sverige-Stugan, bra eller dålig?
Hälsar Helena
 
Visst är yrkesstoltheten dålig bland hantverkarna. Naturlitvis inte alla, men hos så stor del att de duktiga "inte märks"

En stor anledning till detta är de snabba pengar som de gör. Desto fortare de blir klara med ett arbete, desto snabbare kan de ta nästa jobb. osv.

Nej, själv är bästa dräng.
 
Hejsan!

Det är jag som är polaren till KarlXII och jag och min fru är på G att bygga hus. Frugan sa direkt att det skulle byggas nyckelfärdigt (hon mumlade något om att jag blir aldrig klar med mina projekt  ;D). Nu har vi börjat få lite priser, vi har tomt så den kostnaden är inte med i kalkylen, och hon svänger mer och mer mot att bygga själv, undrar varför när det knappt finns ett hus under 2 miljoner. Det verkar som hon har fått bättre förtroende för mina färdigheter

Myresjöhuset i Täby har vissa drag som tilltalar oss men när man kollar in vilken dålig finish det är blir man riktigt rädd. Golvet på övervåningen knakade duktigt, synliga spikhål i lister, duschkabin modell XXXS, billigaste innertaket... Man tycker att man borde få lite mer för nästan 5 miljoner? En sak som dom hade fått till var tapeterna (Borås), mycket trevligt.

Det var synd att jag inte fick med mig digitalkameran för det var en mäktig syn att se KarlXII inklämd i duschkabinen med munstycket i ena näsborren och dörren mellan skinkorna. ;D.

När man sedan läser på det här underbara siten om alla som har haft problem med Myresjöhus så tror jag att Täbyhuset får vara...

Man får bli sin egen dräng helt enkelt
 
Har samma uppfattning som Håkan. Har varit på några visningshus och alla verkar ha samma problem.
Jag tror att hantverkarna har för bråttom att få upp huset och ser inte detaljerna.
Synd för hustilverkarna, men det ser inte ut att dom bryr sig :-/
Många visningshus avskräcker köparna istället för att dra till sig dom när man ser så mycket fel på bygget.

 
Min uppfattning om Myresjöhus har jag rapporterat om tidigare och den stämmer väl överens med ovanstående.

Har dock fått höra lite mer om en av orsakerna till att det blir så dåligt: Myresjöhus har dålig framförhållning i sin planering. De skickar ut de "gubbar" som för tillfället råkar vara lediga i stället för att låta samma folk vara på bygget från grund till slutbesiktning. Jag tror att en snickare som får vara med under hela bygget känner mycket större ansvar (och därmed anstränger sig för att göra ett bra jobb) än en som bara är där några dagar.
 
Lucifer skrev:
Jag är mitt uppe i ett Myresjöhus bygge. Det skall dock säjas att jag har köpt en materialleverans och lejt mina hantverkare själv.
Bra! Om jag blev tvingad att köpa hus från Myresjöhus skulle jag göra precis så.
 
Jag hade faktiskt ett sakfel i mitt ovanstående inlägg.
Priset för Myresjöhuset var inte 4595000. Det var 4695000.

Och jag dementerar bestämt att ha haft en duschdörr mellan skinkorna. Tror jag. :D
 
KarlXII skrev:
Jag hade faktiskt ett sakfel i mitt ovanstående inlägg.
Priset för Myresjöhuset var inte 4595000. Det var 4695000.
Det avgör saken. Jag lägger ner vårt svartbygge och köper Myresjöhuset.  ;)
 
Kan inte annat än att hålla med Lisa i kommentarerna kring vinsningen av KarlsonHuset. Huset höll mycket bra kvalitet och hade 280 cm takhöjd i bottenvåningen vilket gav en luftig atmosfär. En av de enkla detaljer som enligt min mening gör att just KarlsonHus känns gedignare är att de spacklar och handmålar alla lister och foder efter att de är monterade. Detta kostar självfallet hantverkskostnaderna men det tycker i alla fall jag att det är värt, alternativet är att utföra arbetet själv.

Och nu till priset som enligt säljaren uppgick till lite drygt 3 miljoner för själva huset (ca 15.000:- per kvadrat). Det är ju väldigt dyrt men i jämförelse med myresjöhuset som har diskuterats ovan så tycker i alla fall jag att det är jättebilligt.
 
då bygger vi jätte billigt 10000/m2 byggt och klart ;D ;D ;D vad glad jag blev.... ::)
 
Jag är bara nyfiken på att höra hur ni får ut kvm-priset på erat hus. Håller på att bygga ett Eksjö-hus och är lite nyfiken på vad det kostar/kvm.

~Jemy~
 
Undrar också...
räknar ni tomten, garaget och huset in i kvm-priset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.