Planerar kontorsfriggan på 15 m2 för året-runt bruk i Östergötland, och vill som alla andra nå en bra kompromiss mellan innerutrymme och bra isolering (för miljöns och plånbokens skull).

Skissar på följande isolering:

Tak: 175mm
Golv: 145mm
Väggar: 95mm

Det här är väl vad jag tänker mig som minimum. Jag kan öka väggarna till 145mm men då minskar golvytan med över en halv kvadratmeter. Om jag fattat saker och ting rätt så betyder det att U-värdet grovt räknat sjunker från ~0.39 till ~0.26 vilket i så fall skulle ge en energibesparing på ~400 kWh/år. Mycket grovt räknat. Kanske 125mm vore en kompromiss.

Jag kan öka golvisoleringen (bärlinornas höjd) till 175mm mot att jag tappar 3cm i innertakhöjd. Energibesparingen för det blir inte mycket att tala om i mina uppskattningar men det kanske är annorlunda i praktiken?

Taket då. Svårt att hitta bra siffror men jag läser överallt att det är här mycket värme försvinner (p.g.a. värmestigning) så magkänslan säger att det finns mest att spara här. Friggan ska ha låglutande pulpettak ("papp").

Fönster och dörrar kommer att vara välisolerade i bostadshuskvalitet.

Tankar mottages tacksamt. Hur har ni fördelat era isoleringsmillimetrar?
 
Som sagt är taket viktigast och med ett pulpettak kommer en stor andel av transmissionsförlusterna att gå den vägen. Att isolera taket inkräktar ju inte heller på dina kvadratmetrar. Dock kan jag tycka att 95 mm i väggarna är på tok för lite. Jag hade valt att köra på minst 145.
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Har en isolerad Jabo Smara där jag använt cellulosaisolering. Används som boende under renovering av sommarstugan i Ulricehamns kommun och jag har varit där en hel del i vinter. Det har aldrig varit något problem att få upp värmen och jag har inte märkt något speciellt på elräkningen sen den byggdes. Dock har jag egentligen inte koll på elkostnaden just för uppvärmningen av boden så klart. Det jag kan säga är att när värmen väl är uppe så har värmefolien i golvet oftast räckt som uppvärmning. Bara vissa riktigt kalla tillfällen har jag behövt en extra värmefläkt. Golvvärmen har jag för mig är på runt 700W. Om det säger något om energieffektiviteten i boden vet jag inte....
Jag har 70mm i väggarna och 140 i taket. I golv ligger 120mm mineralull, helt enkelt beroende på att jag inte var riktigt medveten om cellulosans fördelar när boden färdigställdes.
Med cellulosa behöver du inte använda plast och den kliar dessutom inte även om den dammar lite grann. Ska tydligen också vara effektivare per tjocklek så att säga....
 
Redigerat:
Spett och slägga skrev:
SPU AL-skivor har ett Lamda värde på 23 istället för 36-37 som annars är standard.
Den är ganska dyr men du har så liten yta, och den ger mycket tunnare väggar , ca 50%
Tack för tipset. Dyr var ordet! :) Sämre mobiltäckning verkar vara en nackdel läste jag någonstans. Vore intressant att läsa fler erfarenheter av produkten.
 
ToRy skrev:
Har en isolerad Jabo Smara där jag använt cellulosaisolering. Används som boende under renovering av sommarstugan i Ulricehamns kommun och jag har varit där en hel del i vinter. Det har aldrig varit något problem att få upp värmen och jag har inte märkt något speciellt på elräkningen sen den byggdes. Dock har jag egentligen inte koll på elkostnaden just för uppvärmningen av boden så klart. Det jag kan säga är att när värmen väl är uppe så har värmefolien i golvet oftast räckt som uppvärmning. Bara vissa riktigt kalla tillfällen har jag behövt en extra värmefläkt. Golvvärmen har jag för mig är på runt 700W. Om det säger något om energieffektiviteten i boden vet jag inte....
Jag har 70mm i väggarna och 140 i taket. I golv ligger 120mm mineralull, helt enkelt beroende på att jag inte var riktigt medveten om cellulosans fördelar när boden färdigställdes.
Med cellulosa behöver du inte använda plast och den kliar dessutom inte även om den dammar lite grann. Ska tydligen också vara effektivare per tjocklek så att säga....
Vilket lambdavärde får du med cellulosaisolering? Är den insprutad - i så fall vad kostar det?

Ditt inlägg fick mig även att fundera på att använda färdiga träfiberskivor typ Feelingwood. Dyrare och inte bättre lambda-värde (snarare aningen sämre), däremot andra positiva egenskaper och miljövänligare vad jag förstår.
 
Att så stora förluster går genom taket är i mångt och mycket en myt och en kvarleva från äldre dragiga (otäta) hus med stora konvektionsförluster.

Värme stiger inte uppåt, varm luft stiger dock uppåt vilket betyder att du kanske kommer ha 2-3 grader varmare högst uppe vid taket än nere vid golvet. Så länge du har ett tätt hus (diffspärr) så får du inga värmeförluster via konvektion. Således är enda skillnaden mellan taket och väggarna att det kanske är 2 grader större temperaturskillnad mellan ute<->insida tak än mellan ute<->insida vägg, i snitt.

Sett till arean så är väggarna 3-4 ggr så stora som taket. Således påverkar isoleringstjockleken i väggen driftekonomin mycket mer än takets isolering.
 
  • Gilla
ola_ och 2 till
  • Laddar…
ola_ skrev:
Vilket lambdavärde får du med cellulosaisolering? Är den insprutad - i så fall vad kostar det?

Ditt inlägg fick mig även att fundera på att använda färdiga träfiberskivor typ Feelingwood. Dyrare och inte bättre lambda-värde (snarare aningen sämre), däremot andra positiva egenskaper och miljövänligare vad jag förstår.
Jag skall villigt erkänna att jag inte har koll på lambda-värden för vare sig cellulosa eller mineral. Anledningen till att jag valde cellulosa var att jag ville ha en isolerad bod som inte kommer stå kontinuerligt uppvärmd utan värmas upp vid behov och stå kall däremellan, plus att det ska funka vintertid när det är riktigt kallt utan att behöva ha en massa värmefläktar som går på hela tiden. Som jag förstod så skulle risken med mineralull + plast vara att fukt skulle byggas upp i isolering pga stora temperaturskillnader upp och ner. Cellulosan är bättre på att hantera temperaturskillnader och bättre på att transportera fukt som bildas. Man behöver ingen plast och heller ingen luftspalt mellan exempelvis taksponten och isoleringen. Det där med lambdavärden ska man nog kanske vara försiktig med om man vill veta exakt vad man får för resultat i form av energiförbrukning. Läser man på feelingwoods hemsida så sägs det där att cellulosa har bättre lambda-värden än mineral och att mineral dessutom blir sämre ju kallare det är. Int fan vet jag! ;-)
Hur som, jag har lagt in feelingwood i skivor. Dyrare, visst, men skönare att jobba med (fast svårare att skära i) och vänligare mot miljön. (Fast ärligt talat var det fukthanteringen i samband med stora temperaturskillnader som avgjorde saken för min del.... :p )
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.