Hej!

Håller på att måla om taket i vardagsrummet men får inte till det för fem öre, har målat två gånger i båda diagonalerna fortfarande flammigt. Haft rikligt med färg, har använt 10L på 24 kvm. Färgen kommer från Rusta är det där felet ligger eller vad gör jag för fel? Målar vått i vått. Har en stark arbetslampa i samma rum som blir riktigt varm kan den ha någon inverkan? Bifogar bild. Har hur som helst köpt Beckers takfärg nu och hoppas på bättre resultat.
Tips mottages tacksamt!
Ommålat vardagsrumstak med flammig och ojämnt påförd grön färg, synliga målarverktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Efterdrar du rollern för varje våd i samma riktning?
 
K KjellTimell skrev:
Efterdrar du rollern för varje våd i samma riktning?
Det gör jag, och när jag delat upp rummet i fyra hörn går jag över det andra målade området en liten bit och släpper rollern.
 
På fotot så ser det ju nästan ut som att det är taket som är vågigt och inte målningen.
 
Uppdatering, åkte iväg till en riktig färghandel i stan och köpte mig Beckers (Beckerplast helmatt (3) takfärg) och en annan roller. Blev bra på en strykning!

Slutsats, antingen var det för mycket vatten i Rustas takfärg eller hade jag fel roller. Deras gröna roller som medföljer i deras rollerkit rekommenderas inte däremot kan jag rekommendera deras rosa roller som jag använde med Beckers takfärg.

Så här ser det ut nu efter en strykning med Beckers takfärg.

Nymålat tak och väggar med helmatt färg, stege i rummet som visar pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Larsa Stolt
Rustas takfärg är väl blaskig och har låg täckförmåga. Lurade mig själv och gick på pris (ännu en gång :-o ) och får antingen stryka taket 2 ggr till eller krypa till korset och köpa Nordsjö eller någon annan dyrfär. Dom brukar ju funka bäst i längden... .
 
  • Gilla
OscarD
  • Laddar…
Larsa Stolt Larsa Stolt skrev:
Rustas takfärg är väl blaskig och har låg täckförmåga. Lurade mig själv och gick på pris (ännu en gång :-o ) och får antingen stryka taket 2 ggr till eller krypa till korset och köpa Nordsjö eller någon annan dyrfär. Dom brukar ju funka bäst i längden... .
Haha ja! De var precis vad de sa på färghandeln. Har dock inget ont att säga om väggfärgen hitills (hade köpt den sen tidigare) kört med den i köket med bra resultat.
 
Jag ser ingen tydlig skillnad mer än att lampan är flyttad.
 
Randighet kan också komma av att man trycker för hårt då åker färgen ut till kanterna på rollern och de bildas vallar. Detta händer lättare ifall man använder en mindre kompakt rulle.
Är själv dålig på det, rullar ofta rollern för torr innan jag fyller på färg. Går bättre för frun som inte är lika stark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.