Hej!
Funderar på att skaffa en rund rampool på ca 3,5 meter och undrar om det är något speciellt att tänka på med sådana.
Tanken är att montera den nedsänkt i trallen på uteplatsen. Vi har berg ca 80 cm under trallen så det finns goda förutsättningar att bygga ett riktigt stadig "golv" för poolen.
Självklart är riktiga permanenta pooler bättre men nu är budgeten 10.000 och inte 200.000 kr.
Är det något speciellt märke som är bättre eller sämre än andra?
Är filterpumparna som brukar följa med ok, eller behöver man sandfilter?
Fungerar solvärmare bra?
 
Har dålig koll på fabrikat men gissar att kvalitén är snarlik på de flesta i samma prisintervall.
Pumparna kan förstås väsnas en del, det kan vara värt att kolla upp om det skiljer mellan modellerna (om uppgiften går att få fram), insatsfilter funkar generellt fint men för en pool som används länge så kan kostnaden för filter vara något att ta med i beräkningen. De brukar gå att tvätta om man orkar.
Solvärmare funkar men man ska inte underskatta hur mycket energi som går åt för att värma 15kbm vatten. Jag tror att badsäsongen kan bli lite kort med bara solvärme, däremot kan den säkert ge ok stödvärme.
 
Är inne på vår tredje nu. Alla köpta på j&f fritid. Nr 1 var deras billigaste runda på 4,5 meter. Höll 7 år. Stod ute året runt , halvfylld på vintern.
Nästa var deras i nivån över. 132 djupa. Höll 11 år. Den senaste är likadan. Nu 5 år.
Hade filter de första 15 åren och det är en hel del tvättande. Sandfilter mer effektivt och lätt att sköta. Dock är jag nu inne på pump 4 på 15 år.
Om den är nedsänkt el inbyggd så skaffa värmare. Ca 4 grader kallare än om den står ovanpå i sol. Har jämfört med grannen tidigare.
 
Jättebra råd och tips!
Vi har en stort garagetak i anslutning till altanen där jag tänker mig att man kan rulla ut riktigt stora solvärmare, men det är klart att de värmer ju inte när solen inte är framme
! Stort platt garagetak i anslutning till en altan med växthus, omgiven av träd och andra hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Patrik Friberg skrev:
Hej!
Funderar på att skaffa en rund rampool på ca 3,5 meter och undrar om det är något speciellt att tänka på med sådana.
Tanken är att montera den nedsänkt i trallen på uteplatsen. Vi har berg ca 80 cm under trallen så det finns goda förutsättningar att bygga ett riktigt stadig "golv" för poolen.
Självklart är riktiga permanenta pooler bättre men nu är budgeten 10.000 och inte 200.000 kr.
Är det något speciellt märke som är bättre eller sämre än andra?
Är filterpumparna som brukar följa med ok, eller behöver man sandfilter?
Fungerar solvärmare bra?
Vi köpte modellen mindre på 3,15. Köpte även sandfilter och värmare med märket Bestway.

Att tänka på är värmaren, du klarar dig inte på en 10A säkring. Vi fick dra ut en ny kabel 16 A bara för poolen med tillbehör. Värmare slår vi på runt 22.00 och när det är dags för barnen att bada ligger vi på 30 grader. Utan värmare hade vi knapp haft 20, bor i Medelpad.
 
  • Modell mindre av Bestway-pool med överdrag på, sandfilter, värmare och stege på trädäck i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbox med poolens sandfilter och värmare, kopplade till en blå uppblåsbar pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, nu har jag köpt en pool till slut.
Det blev en Bestway, 3,6 m.
Köpte även en sandfilterpump.
Jag lär väl inte hinna få upp den den här säsongen men har i stället gott om tid att göra en bra installation till nästa sommar.
Solvärmare då! Vilka typer och modeller rekommenderas?
Är det ju större desto bättre som gäller?
Ni ser mitt stora svarta garagetak i tidigare inlägg.
Kan det vara en bra idé att placera en ram runt värmarna och lägga glas ovanpå? Jag har några glasskivor till övers.
 
Se bara till så att pumpen orkar med storleken på solvärmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.