Hej.

Har en liten fråga, är inte helt överens med bygglovsenheten i kommunen där jag bor.

Jag ska göra en tillbyggnad till mitt befintliga hus som kommer vara 60kvm med tre sovrum och ett allrum. Tillbyggnaden kommer ligga lägre än nuvarande och det kommer således gå en halvtrappa ner.
I det befintliga idag finns kök, badrum, vardagsrum, tvättstuga och två sovrum.
Nu kräver bygglovsenheten en ramp till min utbyggnad pga ”tillgängligheten”. När jag ringer och ifrågasätter detta och frågar hur dom gör med tvåvåningshus. Då säger han att ”tillgängligheten” finns på entréplan. Vilket är exakt samma som det kommer vara hos mig. Då svarar han bara ”jag kommer inte ge mig på detta”.
Jag tycker inte tillgängligheten blir någon skillnad mot om man bygger ett tvåvåningshus. Hur ser ni på det, är jag ute och cyklar eller är det en idiot jag har att göra med? ( är lite uppgiven just nu när jag skriver)
 
Hej!

Har du ett tillgängligt sovrum (enkelsovrum) och vardagsrum på det befintliga planet med tillräcklig storlek enligt dagens regler?

om du gör en tillbyggnad där kommunen bedömer att åtgärden är såpass stor att den ska vara tillgänglig så kan man inte säga nej, man kan alltid försöka motivera emot.

Det är ju en bedömning som görs i varje projekt, men så länge som du kan rita eller visa att en ramp går att ordna i framtiden så behöver du inte bygga den i projektet.

Det finns många som jobbar med bygglov idag som kan hjälpa dig med skrivelse och praxis!
 
Hej. Jag har två sovrum på 14kvm vardera och ett vardagsrum på 30 kvm. Vi lever 5 stycken på den ytan vi har idag totalt 125kvm. Och klarar oss helt ok men vill att barnen nu ska ha varsitt sovrum.
Det som gjorde mig mest upprör vara ty det inte gick att ta en diskussion med honom. ”Jag kommer inte ändra mig ändå” var hans ända svar till allt.
 
Enligt honom måste jag bygga en ramp eller att projektera för att bygga en hiss i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.