2 frågor angående att sätta en ram runt altanen:

1. Sätter man dubbla reglar på kortändorna för att få dit rambrädan?
2. Hur gör man med trallen för att få snyggt avslut mot ramen, sätter dit den och kapar alla på samma gång och sen dit med ramen?
 
Lite osäker på hur du menar, men..

1. Kan ju vara en lösning. Annars brukar det få bli lite överhäng, som täcker kjolen.
2.Kan man göra. Alternativt så sätter man ramen först och kan på så sätt få väldigt täta och fina skarvar genom att pressa ner skarven.
 
Tack! Min tanke var att om man har 45 reglar kommer ramen att vila på 22,5 mm av den, det blir väldigt vingligt...
 
Vill du bara ha en bräda som ram blir det dubbla reglar i ändan. Men det kan vara en bra ide att göra en luftspalt mellan dem, så att inte fukt och smuts fastnar. Om man vill göra ram med flera brädor så blir det dublla reglar med lämligt långa kottlingar imellan
 
Ett par länkar.

Reglarna i början av bygget

Trallen mitt i bygget

Yttersta rambrädan satte jag på plats först. Sedan skruvade jag trallen mot andra änden av altanen, sågade av trallbrädorna med cirkelsåg och skruvade sist fast den innersta rambrädan. Många lägger dessutom två trallbrädor som ram - gärna med andra dim. än de övriga trallbrädorna. Ramen blir mer "synlig" och ännu mer ett estetiskt inslag.

Lycka till!

Peter
 
Redigerat:
Någon som har tips på hur man ska göra med ramen om altanen sitter i ett hörn intill en husvägg? Ramen som går utanför huset ska ju ha utstick på 38mm ungefär för att täcka kjolen medan rambrädan längs husväggen går dikt an mot panelen. Ska jag göra ett urtag på 38 mm på den delen som går längs husväggen eller kommer det att se märkligt ut?
 
  • altan_2_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe.A
Återupplivar tråden efter 11 år
Anledningen att jag kom in på ämnet var att jag har exakt samma fundering som skrevs i inlägget ovan. Någon som har tips på vad som blir snyggast? Flytta in hela frisen så det knappt blir något överhäng men man får in hela frisen mot husväggen eller klyva frisen den biten som är mot husväggen?
 
Det snyggaste är väl att bygga så att bärverket kommer ut 38mm plus kjolens tjocklek ut från väggen, om det är möjligt.
 
Tobbe.A
Jo, det är la så. Jag får helt enkelt klyva brädan som kommer hamna mot den delen av husväggen.
 
Jag tänkte iofs tvärtom. Flytta ut bärverket från väggen så du slipper klyva frisbrädan. Eller sitter bärverket redan på plats?
 
Tobbe.A
Allt är på plats, bara trallen kvar att lägga.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.