Hej

Skissar på en tv-bänk gjord i MDF. Funderar på att istället för massiva luckor ha en ram med uppspänt tyg på. Skulle den här ramen funka rent hållf-mässigt? Anledningen till att ramen blir 50mm bred är att jag tänkte montera vanliga IKEA-gångjärn (för skåpsluckor) på gångjärnssidan. Limmar skarvarna med vanligt vitt trälim (?)
 
  • tvbank ram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den håller men blir väldigt svajigt Tyget kommer att stabilisera ytterst lite.

Mvh Pär H
 
Hur får jag den styvare?
 
Om jag ser rätt är det 22mm mdf ? I så fall tror jag det håller luckorn är ju ganska små. Bästa sättet att få dom stadigare är att öka bredden på ram trät till 60 eller 70mm

Altenativt tillverka bitarna av trä då håller det säkert med 50mm

Jag skulle välja att halva på samma sida i båda ändar av bitarna men det är nog mest en estetisk åsikt.
 
Om du ändå ska göra den i MDF kan du väl såga ut den i ett helt stycke?
 
magnusj: Det går ju åt mindre material om jag gör en sån ram (men mer arbete iofs). dessutom måste jag köpa en överhandsfräs (o det vill jag ju...) om jag ska göra den här lösningen :)

larsbj: tjockare ram är ju fullt möjligt. Valde 50mm för då har jag material att fästa gångjärnen. Jag får prova helt enkelt!
 
I det här fallet blir det inte så speciellt stadigare med hel ram än att limma som ritningen ovan. Men det blir lite hålbarare mycket beror på hur bra ytorna blir i fogen vid bearbetningen. Om man inte har tillgång till att göra väldigt bra fogar får inte vara större fel än 1-2 tiondel mm på alla vinklar vid limningen annars får du en försvagad konstruktion och det beror på att du valt mdf. Skulle materialet varit av trä som i det här fallet vore en mycket lämpligare val så hade större fel tolererats.
Om du har tänkt att använda något annat gångjärn än typ blum så skall du vara medveten om att det är svårt att få bra hållbarhet med smala skruv i mdf.

Jag skrev tidigare att det skulle bli "väldigt" svajigt det var fel ordval av mig det blir inte väldigt svajigt men lite svajigt blir det.

Mvh Pär H
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.