Hej. Vi projekterar ett nytt hus där ena gaveln skall ha mängder med fönster. I och med att det är i två plan blir hela gaveln ganska vindkänslig och arkitekten menar att det blir problem med vindlaster från sidorna. Inne i huset finns det inga innerväggar i närheten som kan stabilisera upp det hele.
Ett förslag är att bygga in ramar av järnbalkar i väggen som sedan skruvas fast i betongplattan. Är det någon som har erfarenhet av liknande lösningar?? 8)

Mvh Ingo
 
Ett annat förslag kan vara att bygga i betong eller timmer. Det utgör en helt självbärande konstruktion.
 

KarlXII: går klockan fel eller behöver du sömnpiller ;D

/S
 
Du ska se hur trött Karl XII kan vara på jobbet. Misstänker att hans dygnsrytm är annorlunda mot andras ;D
 
Lögn och förbannat förtal!! :)

Jag har råkat ut för en släng av den ytterst otrevliga vinterkräksjukan, och har fått lite konstiga sovvanor för tillfället.
 
Tack GF, men har man vinterkräksjukan vågar man inte nysa ;D
 
Tack för input. Nu har vi fått en konstruktionsberäkning på ramarna och de är av modell hemske i två olika dimensioner HEA 280 och HEA160. Har någon bra priser på sånt? Just nu har jag hittat kanske normalpriser på sammanlagt 47 000 SEK och sedan skall ju någon forsla dit dem samt svetsa ihop det hele....

Hälsar Ingo
 
Efter lite snack/ifrågasättande med konstruktören visar det sig att det går att lösa på ett enklare sätt med "enbart" 4 stålpelare rakt upp från plattan mitt i huset. Fast än har vi inte fått ritningen på den konstruktionen så det är ännu icke 100.

Hade ju varit tråkigt att göra av med extra bufferten redan i själva konstruktionen, den är roligare att göra av med på festligare badkar, blandare, skeppsgolv eller någe sånt.

Om någon letar efter säljare av Handelsstål som det så vackert heter så har jag en maillista på ett tiotal firmor.

Mvh I
 
Vi har en snarlik lösning, inga bärande innerväggar utan ett balksystem som bär upp det hela. Stående HEA där de går att gömma samt rör som kommer att synas samt liggande HEA inbyggda i bjälklagen. Konstruktören ritade svetsade förband men det blir förmodligen skruv/bultförband istället för att underlätta monteringen. Takstolarna vilar på limträ. Vi gjuter in tryckplattor i betongplattan som allting vilar på. Tänk på att beräkna trycklasterna då det blir ganska rejäla punktbelastningar.
 
OK, vårt mellanbjälklag samt takbalkar vilar i stort sett på en lecamur som går genom hela huset. De stående balkarna mitt i är endast till för sidledes påkänningar i form av vind. Tack ändock hälsar Ingvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.