A
Jag vill ta upp ett rakt spår längs med ett 50mm plaströr. Jag vill att det ska bli rakt, dvs längs med röret. Spåret ska bli ca 20mm brett och kanske 10-20cm långt. Jag tänkte först använda pelarborrmaskinen och en fräs men det är svårt att föra röret mot fräsen utan att vrida det för att få det rakt. Detsamma gäller bordssågen, man ser inte klingan (eftersom jag inte vill såga igenom röret utan bara genom ena väggen) och även här krävs att man inte vrider röret så det fungerar inte bra det heller.

Hur gör man bäst ett rakt spår i ett plaströr?
 
varför inte leta reda på en plastskena limma fast röret och när du är klar skära isär skenan och röret?
 
A
Ja, så kanske jag kan göra, men jag skulle helst vilja slippa kladda med lim. Det känns som att det borde finnas något hantverkarknep för sånt här.
 
Tillverka en jigg av två brädlappar som du spikar ihop i 90 grader. Fäst röret längs med 90 gradersvinkeln med löst satta tvingar eller spännband.

Om du har en pelarborr så borde du ha inställningar för att ställa material så att det kan skjutas fram. Med jiggen blir det väldigt enkelt till skillnad från ett gängligt plaströr.
 
Kläm röret mellan "spårsidan" på sponten på två rejäla plankstumpar med tvingar. Antagligen enklare om du först spikar fast en ena på en skiva så att det inte vill "sprätta". Då sitter röret stenhårt och kan inte röra sig. Rigga sedan ett anhåll och kör, mycket sakta och försiktigt, med en överhandsfräs.

When in doubt, bygg ett verktyg för jobbet!
 
Två 70 reglar, spänn fast röret i ena regeln med två tvingar.
Lägg en sågskena över o stötta skenan med andra regeln o såga sedan med sänk/cirkelsågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.