Det är så att jag var inne hos bygghandeln för nån vecka sedan och beställde grundmålad panel (normala längder z-panel) nu har panelen kommit till butik men jag har valt fel bredd. Försökte prata normalt med bygghandeln att det blivit fel och om vi kan komma på någon lösning. Men de vägrade och ville leverera det till mig. Jag är inte den som brukar göra så här och det är mitt fel det förstår jag. Men eftersom panelen inte är levererad hem till mig och dom vill inte va hjälpsamma med en lösning. jag frågade butik vad händer om jag vägrar panelen och påstår jag inte beställt det? Jag har varken skrivit på något papper eller betallt panelen. Vad tror ni kan hända om jag vägrar ta emot den?
 
Tycker du själv att det verkar vettigt att bara skita i alltihop? Vad är det för lösning du har tänkt handlaren ska komma med? Uppenbarligen är det inte en produkt de vill lagerhålla eftersom du har fått beställa.
 
M Major_D skrev:
Det är så att jag var inne hos bygghandeln för nån vecka sedan och beställde grundmålad panel (normala längder z-panel) nu har panelen kommit till butik men jag har valt fel bredd. Försökte prata normalt med bygghandeln att det blivit fel och om vi kan komma på någon lösning. Men de vägrade och ville leverera det till mig. Jag är inte den som brukar göra så här och det är mitt fel det förstår jag. Men eftersom panelen inte är levererad hem till mig och dom vill inte va hjälpsamma med en lösning. jag frågade butik vad händer om jag vägrar panelen och påstår jag inte beställt det? Jag har varken skrivit på något papper eller betallt panelen. Vad tror ni kan hända om jag vägrar ta emot den?
M Major_D skrev:
Det är så att jag var inne hos bygghandeln för nån vecka sedan och beställde grundmålad panel (normala längder z-panel) nu har panelen kommit till butik men jag har valt fel bredd. Försökte prata normalt med bygghandeln att det blivit fel och om vi kan komma på någon lösning. Men de vägrade och ville leverera det till mig. Jag är inte den som brukar göra så här och det är mitt fel det förstår jag. Men eftersom panelen inte är levererad hem till mig och dom vill inte va hjälpsamma med en lösning. jag frågade butik vad händer om jag vägrar panelen och påstår jag inte beställt det? Jag har varken skrivit på något papper eller betallt panelen. Vad tror ni kan hända om jag vägrar ta emot den?
Juridiskt så är du skyldig att betala, du har ingått ett avtal (muntligt lika giltigt). Finns ingen generell regel om öppet köp.

Eftersom det är en beställningsvara är dom mindre sugna på att deala med dig.

Men självklart så ska du försöka få till en vettig överenskommelse även om du inte har "rätt" till det.
 
Om det är en lagervara hos tillverkaren, men en beställningsvara hos butiken dvs att du inte har beställt i special mått, kapad längd osv är mitt råd att be butiken beställa en ny omgång i rätt mått mot att du betalar för returen av det du förbeställt. Kanske du tom kan få någon procent avdrag på den nya best då butiken absolut inte vill stå med panel som dom normalt inte säljer och du visar god vilja att rätta till din fadäs....

Och ja en muntlig beställning är åxå en avtalad beställning.
 
Nej självklart är det inte vettigt men det är en fasad som iaf ska sitta där under tiden vi bor i huset och vi ska trivas och inte gå och reta oss på att det ser förjävligt ut. Självklart att jag inser mitt misstag och får ta smällen och köra på den bredd, jag vill bara se vid ett worst case senario. Jag menar ett muntligt avtal är ord mot ord. Jag kan ju säga att vi pratade om panelen men kom aldrig överens utan han la upp en offert som jag sen skulle godkänna men ej gjort.

Lagervara hos leverantör vet jag inte om den är då den är grundad vit men i standard längder (3,6-4,2m). Jag har prövat och sagt att jag vill beställa rätt bredd av dom och förbetala för att visa jag igentligen inte är ett sådant här rövhål.
 
Vilken bredd vill du ha och vilken beställdes felaktigt?
 
M Major_D skrev:
vi ska trivas och inte gå och reta oss på att det ser förjävligt ut
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken bredd vill du ha och vilken beställdes felaktigt?
Ja, berätta nu!
Z-panel som Z-panel, finns väl bara i 120 och 145 mm bredd. Hur kan det göra så stor skillnad?
 
K
Är det beslutsångesten som kickat in?
För att hjälpa dig på traven, kör på den panelen du beställt alternativt avyttra den privat på blocket och ta förlusten.

Tycker det är småaktigt om du väljer att förneka att du ens beställt panelen.
 
  • Skärmdump av ett foruminlägg där en användare diskuterar beslutsångest kring ett byggprojekt med plywood och paneler.
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Märklig "bygghandel" som inte har zpanel som lagervara... hur som helst är det bara å stå ditt kast om ni inte kan komma överens.
 
Från https://www.byggahus.se/forum/threads/fasadbyte-behoever-ideer.308679/page-2#post-2875271
"Ja jag hade de tankarna med att gå med stående upp till mittersta listen på plywooden och sedan lägga droppplåt där för bryta av men sedan fortsätta med stående. Har även vart inne på ditt förslag om liggande. Men jag är en person med kraftig beslutsångest och kan gå och tänka på sakerna i månader, sedan när jag gjort jobbet så kan jag ångra mig varför jag inte gick andra vägen. Därav mitt inlägg och se om man kunde fått en hjälp på traven för att göra det bästa av situationen."

Får jag hjälpa dig lite i din beslutsångest?
Av egen sur erfarenhet vet jag att Z-panel, monterad stående,
läcker som ett såll när det regnar och blåser.
Så sätt den horisontellt, då håller den tätt!
 
Jag stod mitt kasst och får acceptera mitt misstag. Det var inte beslutsångesten som slog på. Det blir liggande hela vägen runt och stående dubbelspontad 95mm under fönsterna.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
M Major_D skrev:
Det blir liggande hela vägen runt och stående dubbelspontad 95mm under fönsterna
Klokt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.