Precis monterat fönster för första gången i mitt liv och var väl ganska så nöjd efter inte alltför svåra moment.

När jag sedan skulle smälla tillbaka fodret på utsidan så insåg jag att jag satt karmen i liv med vindpappen och tidigare fönstret livade med panelen.

Har googlat lite och har förstått det att det kanske var ett "bra" misstag? Det verkar vara flera som förespråkar att man ska montera fönster Precis så?

Jag ska byta alla andra fönster i garaget så det blir samma "fel" överallt till slut.

Ska jag tänka på något särskilt när jag sadlar/smygar eller är det bara att slänga dit målade trästycken i passande storlek innan jag sätter på fodret utanpå?

Nytt fönster installerat i röd trävägg, fastsatt med expanderande byggskum
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterkarm med märket "Nordiska Fönster" och skumisolering vid trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kanske ska spara lite på fogskummet... Det går utmärkt att komplettera lite här och där om det blir för lite någonstans. Risken med att använda för mycket är (förutom att det kan vara sårt att få bort) att det i extrema fall kan trycka in karmen lite så att förnstret kärvar.

Angående salningsvirke så tänk på att det måste vara målat med utomhusfärg (och grundmålat). Om du sågar det på längden så det bildas en 90-gradersvinkel så får färgen bättre fäste om du fasar av kanten, antingen med en elhyvel eller bara sandpapper.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Man måste väl alltid se till att ha distanser mellan karmmoch båge när man skummar fast ett fönster. Personligen gillar jag den inte. Men folk gör som dem vill.
F fb35523 skrev:
Du kanske ska spara lite på fogskummet... Det går utmärkt att komplettera lite här och där om det blir för lite någonstans. Risken med att använda för mycket är (förutom att det kan vara sårt att få bort) att det i extrema fall kan trycka in karmen lite så att förnstret kärvar.

Angående salningsvirke så tänk på att det måste vara målat med utomhusfärg (och grundmålat). Om du sågar det på längden så det bildas en 90-gradersvinkel så får färgen bättre fäste om du fasar av kanten, antingen med en elhyvel eller bara sandpapper.
QUOTE="fb35523, post: 4870155, member: 142550"]Du kanske ska spara lite på fogskummet... Det går utmärkt att komplettera lite här och där om det blir för lite någonstans. Risken med att använda för mycket är (förutom att det kan vara sårt att få bort) att det i extrema fall kan trycka in karmen lite så att förnstret kärvar.

Angående salningsvirke så tänk på att det måste vara målat med utomhusfärg (och grundmålat). Om du sågar det på längden så det bildas en 90-gradersvinkel så får färgen bättre fäste om du fasar av kanten, antingen med en elhyvel eller bara sandpapper.[/QUOTE]
 
  • Gilla
skugge
  • Laddar…
Ah, det kanske är det som är tricket, att ha distanser mellan fönstret (försterbågen) och karmen för att karmen inte ska bågna. Jag är själv allergisk mot att bara skumma fast fönster men jag har förståelse för att det är smidigt. Jag tycker som minimum att man kan kosta på sig ett par skruv i varje sida, men ibland kan fasaden vara trixig att fästa i och då är man förlåten (i min bok i alla fall :) ) om man bara skummar.
 
  • Gilla
Byggroda och 3 till
  • Laddar…
Du ska väl ha bleck i nederkant och där finns olika metoder för tätning och fastsättning. Salningen under blecket ska sättas så det ger stöd och bör ju fasas i överkant. Sen finns olika varianter på hur man viker och klipper plåten så den tätar i sidled. Svårt att förklara här, men gå runt och kolla på hur det ser ut på andra fönster. Och fråga gärna snickare eller plåtslagare.
Ang. fogskum så skulle jag helst avråda. Det finns en sort som fyller och tätar utan att trycka in karmen men då ska den skruvas först.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Du kanske ska spara lite på fogskummet... Det går utmärkt att komplettera lite här och där om det blir för lite någonstans. Risken med att använda för mycket är (förutom att det kan vara sårt att få bort) att det i extrema fall kan trycka in karmen lite så att förnstret kärvar.

Angående salningsvirke så tänk på att det måste vara målat med utomhusfärg (och grundmålat). Om du sågar det på längden så det bildas en 90-gradersvinkel så får färgen bättre fäste om du fasar av kanten, antingen med en elhyvel eller bara sandpapper.
Tänk också på hur mycket du vill kunna öppna fönstret och och hur fönsterbågarna skall kunna lyftas av och sättas tillbaka framtiden för underhållsarbete.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Karmen är skruvad med karmhylsor och 6mm träskruv så den sitter som berget. Fogskum skulle man ha enligt nordiska fönster när det gäller pvc.

Jag har iaf lärt mig att foga mindre och i omgångar nästa gång

Fönstret öppnas inåt i överkant och jag verkar haft tur. Det går bra att öppna så fogskummet har inte tryckt till karmen.

Fönstret har ett spår i nederkant för plåtblecket så det är väl bara att få till så att det går tillräckligt utanför panelen så borde det vara OK?
 
Jag har satt ett gäng fönster här hemma, plåtjobbet går väldigt smidigt om du köper en bra plåtsax och en sån där bredkäftad plattång som plåtarbetare använder. Jag hade i alla fall stor nytta av mina nyinköpta tänger.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Jag har satt ett gäng fönster här hemma, plåtjobbet går väldigt smidigt om du köper en bra plåtsax och en sån där bredkäftad plattång som plåtarbetare använder. Jag hade i alla fall stor nytta av mina nyinköpta tänger.
Det är precis vad jag tänkt själv. Är gammal bilplåtslagare så har viss erfarenhet men det var ca 15 år sedan så det är nog bra att ha något bleck i reserv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.