Som rubriken lyder så råkade jag borra hål i källarväggen, 10mm för att vara exakt och jag inser att jag kommer bli hånad. En del av källarväggen är förskjuten ett par dm, detta är inget som syns utifrån då man har byggt om i markplan och det är tak etc över denna del idag. I min lilla skiss nedan så ser ni hur källarväggarna är byggda.

Jag förstår att det riktiga sättet att göra på vore att gräva upp och åtgärda ordentligt eftersom att jag varit på dräneringen, men detta vore mycket omständigt och då det är tak över platsen idag så tror jag inte att speciellt mycket vatten tar sig ner där.

Så jag söker efter det bästa alternativet till att gräva upp. Väggen är ca 25cm och jag tänker mig någon massa på tub med ett långt munstycke och bara mosa på. Vilken massa vore isåfall mest lämplig? Munstycket på bilden såg jag på amazon men det säljs inte längre, finns liknande någonstans eller blir det isåfall att kladda ihop något själv?

Enkel skiss av källarväggarnas konstruktion. Vit lång nozzle med 10mm diameter och 8mm spets, total längd 340mm, för tätning av borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ytterst osannolikt att ens någon fukt tränger in i ett 10mm hål utifrån.
Om det känns bättre, gör som du tänker. Det behöver vara ganska lättflytande tätningsmedel.
Köp ett tunnt 8mm AL el CU rör på tex Bauhaus. Våtrumssilikon brukar vara lättflytande.
Fyll lite längst ut...
 
  • Gilla
jonak12
  • Laddar…
Tror inte heller att det är någon fara. MEN jag själv hade också försökt återställa på bästa sätt.

Vad du skall täta med låter jag vara osagt men det bör absolut finnas något på tub av lämpligt slag.

Om jag övertänker lite som jag alltid gör…
Så skulle jag iaf hitta en liten förlängning så att man bottnar i hålet. Sitter det platonmatta t ex så finns möjligheten att man kanske trycker in en mängd klet mellan grund och platonmattan. Sen om det har några negativa effekter öht kan jag inte svara på, troligtvis inte alls.

Så få fram ett lämpligt medel och kör på tror jag.
 
  • Gilla
jonak12
  • Laddar…
Tack för för tipsen och att ni lättar min oro. Jag tror att butyl skulle fungera bra, den går ju att få ganska flyktig eller trög beroende på vilken temperatur man förvarar den i också vilket underlättar. Annars tänker jag "fischer cement express" eller liknande reparationsbruk, men det har jag aldrig använt så jag vet inte riktigt hur det beter sig. Vad tror ni? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.