Hej

Sänker ned taktet i mitt badrum för spotts.
Körde slagborrmaskinen rätt i avloppsröret till toaletten ovanpå.
Givetvis är denna toalett ny renoverad, med gjutjärnsrör kvar.
Har bilat bort å röret är synligt runt hålet.
Kan Rörmokare reparera detta, får ringa han på måndag.
Hur lagar han detta. Kan han löda/svetsa igen hålet.
Eller är det lika bra att jag bilar bort runt hela röret så han kan byta ut en bit och skarva ihop, blir mycket mer jobb
plus att det finns risk för att jag skadar det ovanpå. Konstigt att röret låg så grunt i taket tycker jag...

Tips så jag vet vad jag kan förbereda mig på inför måndagen
 
Tja, jag skulle slipa rent runt hålet med smärgelduk och proppa till med någon kemiskmetall-grunka, finns bra sånt nuförtiden.
 
Ja, eller typ Biltemas metallspackel. Härdar snabbt, och sitter som berget.
 
Precis, det är ju bara ett avloppsrör så det är inte hela världen. Köp lite kemisk metall alá Plastic Pudding och tryck i hålet ;)
 
Ja, prova det och avvakta att sätta igen runt om och ha koll på det en månad kanske så bör det ju vara lugnt. Var röret vertikalt eller horisontellt?
 
Röret var givetvis horisontellt. och hålet är i botten om man säger så.
Är ju inte så kul om det händer något om några är och man kanske inte ens själv bor där längre...
Fast man har ju tätat en del grejjer på andra sätt som fungerat bra med kemisk metall

Vad tror ni rörmockaren gör när/om han kommer dit då.
Kan han inte läda med bly eller något ersättningsmedel?
Eller kommer även han klet på kemisk metal. Känns ju alltid bättre när någon annan tar ansvar...
 
det bästa är ju att du ringer och frågar honom vad han tänker göra men det jag tror han komer att göra är att han sätter en skarv bit av något slag med get koplingar och en ny bit rör och då måste det vara bilat runt om hela röret så att han får in saxen
 
Jag skulle borra upp hålet och gänga, lin och en rörpropp. Löda är väldigt svårt, svetsa går inte och såntdär kemiskt gojs med gammalt gjutjärn och vatten, nä.

Prototypen
 
Köp en gummiskarv som är gjord för 2 gjutjärnsrör. Såga upp skarven och kläm ihop den med metallklämman/slanglämmorna som följer med. Du kan hitta det på bl.a. Bauhaus om du inte känner någon med konto på rörgrossisten.
 
Håller helt klart med Prototypen, fixa en gängtapp och en plugg i lämplig storlek, på med lin och pasta och sedan hänga in den, klart!

(Alternativt gänga med en vanlig gängtapp, hitta en lämplig bult och på med någon tätningsgucka innan du drar in den).
 
Kanon idé en lösning som man kan sova gott med.

Finns det rörproppar i M10 eller motsvarande, var köper jag rörproppar, hittar bara i onödigt stora dimensioner.

Lutar åt rostfri M10 bult, med mutter och lin. Sedan e.v. lite kemisk metall ovanpå bara för att.
 
Det finns pluggar som används i motorer och liknande för att plugga oljekanaler bland annat, dessa finns i mindre dimensioner.
 
Försök få tag på en gjutjärns plugg att skruva i. Är osäker på hur rostfritt och gjutjärn reagerar med varandra efter ett tag. Har du otur så kanske din skruv ramlar ur om några år. / Perra
 
Jag skulle kolla så att inte röret fått sprickor eller liknande, inte bara själva hålet. Är det gammal 40-tals gjutjärn bruker det inte vara helt stabilt...
 
Jag skulle rekomendera att du tätar avloppet innifrån eftersom hålet är i botten inte att rekomendera massa kladd utifrån.
om det är risk att skada golvet ovan vid friläggning av röret så föreslår jag att du ringer en avloppsrenoveringsfirma som kan hjälpa dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.