Hoppas jag landade i rätt forumsektion nu.

Ska bygga ett staket och letar efter 45x45-reglar för att ha liggande spjälor. Försöker läsa på om kvalité men tycks inte hitta reglar av bättre kvalité. Några tips på var jag ska titta och/eller vad jag ska tita efter för märkning?

Betalar gärna bara de är raka och inte vvrider sig :D
 
MrJay
Alla vrider sig… kärnfuru är det du troligen letar efter men det lär kosta multum - om du hittar.. Annars är det klass C24
 
Mats-S
Finns bara en lösning, åk personligen till några brädgårdar i närheten av dig. Om du hittar en brädgård som har virket inomhus har du större chans att hitta raka fina oskruvade 45X45.
- Plocka ut reglar som är raka och inte skruvade ("korkskruvar").
- Lasta av dom direkt när du kommer hem (inomhus helst) och bind ihop dom hårt med spännband, så håller dom förhoppningsvis formen tills du har fäst dom på staketet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det här var ju dyster läsning, men tack för era svar :)

C24 hittade jag, kärnfuru är nog svårare rent spontant.

Ska användas i ett enligt nedan men låter som att det inte är att tänka på att måla dessa på målarbockar innan montering, slår de sig då? Blir ju lite kladdigare att måla när de sitter på plats:

staket-dromminge-191203-3.jpg
 
Mats-S
L Lund skrev:
måla dessa på målarbockar innan montering, slår de sig då
Om du står inomhus eller i full skugga så bör det funka att förmåla, men dom får inte ligga fritt för länge innan monteringen. Gör en test med några st innan du förmålar alla.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Om du står inomhus eller i full skugga så bör det funka att förmåla, men dom får inte ligga fritt för länge innan monteringen. Gör en test med några st innan du förmålar alla.
Tack, planen är att stå i garaget. Får testa och se till att köpa så jag har några extra.
 
Är fingerskarvade ett alternativ?

Annars vill jag ha det rakt så hyvlar jag. Ju krokigare ju mer spån.

Min erfarenhet är att vissa vrider sig. Spelar ingen roll om de ligger längst upp eller längst ner i traven. Man kan tvinga de rak men så fort de får vrida sig gör de det. Jag gör strö av vridna nuförtiden
 
L Lund skrev:
Tack, planen är att stå i garaget. Får testa och se till att köpa så jag har några extra.
Hur gick det för dig?

Jag ska göra exakt samma sak är tanken, Öckerö från Jabo och sedan målade 45x45. Vet inte om man ska köra tryckt virke och måla efter en säsong, men då får man ju plocka ner för att måla..
 
F fekberg skrev:
Hur gick det för dig?

Jag ska göra exakt samma sak är tanken, Öckerö från Jabo och sedan målade 45x45. Vet inte om man ska köra tryckt virke och måla efter en säsong, men då får man ju plocka ner för att måla..
Jag valde främst av estetiska skäl att köra 28x70 och det har klarat sig fint över vintern. Tyvärr inte svar på din fråga 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.