Hej!

En dum fråga kanske, men hur i hela friden får man en rak kant/linje på en ex. 40x40 skiva om man inte har en rak kant på någon av dom 4 kanterna?

MVH /Zajter
 
Det är fredag och jag är nog lite trött men... vad vill du exakt göra?

Vad är det för skiva, vad är syftet med den?
 
Du tar något som är minst 40cm långt och rakt och sågar efter eller ritar ett streck efter. Därefter använder du vinkelhaken för att få till de andra sidorna i vinkel med den första.

Låter det som en väg framåt?

Det kan ju vara bra att kryssmäta på diagonalen innan du sågar. Avståndet mellan hörnorna ska vara roten ur (fyrtio i kvadrat plus fyrtio i kvadrat).
 
Hej!

Jag ska göra en bottenplatta till en bur. Och alla vinklar/kanter är sneda. Om jag lägger en 40 cm träbi som är rak och ritar efter denna, hur vet jag att jag har lagt den rakt. Vattenpass??
 
du ska hitta en rättvinkel och utgå från den. En papperark till skrivaren brukar ha rätta vinklar..... så kan du ta en sån som mal om storleken är lagom.... sen ritar du alla hörn rättvinklade .... så skulle jag har gjort , på något sätt ;)
gaia
 
Sett buret på en pappskiva og rita av, klipp til og overfør til en treplata.
 
Det du ska göra är att skapa en rak fyrkant om jag fattar dig rätt.

Knepet då är att "glöma" bort yterkanterna.

Rita således upp ett rakt streck med hjälp av tex en linjal. Det spelar absolut ingen roll hur detta streck förhåller sig till yter kanten då du ju har glömt bort denna (eller hur).
Sen tar du som sgt vinkelhaken och mäter ut två nya streck från dit första streck.
Nu har du tre sidor och det är bara att mäta in den fjärde sidan
 
Jamen tack för alla svar. Nu ska det nog gå.

/zajter
 
MathiasS skrev:
Du tar något som är minst 40cm långt och rakt och sågar efter eller ritar ett streck efter. Därefter använder du vinkelhaken för att få till de andra sidorna i vinkel med den första.

Låter det som en väg framåt?

Det kan ju vara bra att kryssmäta på diagonalen innan du sågar. Avståndet mellan hörnorna ska vara roten ur (fyrtio i kvadrat plus fyrtio i kvadrat).
Eller ännu enklare mattematik i just 45graders fallet... 40*1,41vilket är kvadratroten ur 2....
 
mr Z skrev:
Eller ännu enklare mattematik i just 45graders fallet... 40*1,41vilket är kvadratroten ur 2....
sqrt(40x40+40x40)=
sqrt(2x40x40)=
40xsqrt(2)=~
40x1,41

Jepp, det var ju det jag sa! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.