Hej!
Jag har kommit till att börja sätta avloppen i badrummet i det nybyggda fritidshuset på plintgrund.
Min plan är att göra den mesta avloppsdragningen under huset.

Vad tycker expertisen, ska man sätta en rak golvbrunn i duschen, rakt ner genom bjälklaget, eller ha en vinklad och dra röret genom trossbotten lite vid sidan om?

Tänker mig att det kan vara mindre risk för "kallras" och frysrisk om man inte har ett rakt rör upp till vattenlåset, men jag kanske bara är nojig. Vad tycker ni?
Huset står i Uppland, så det är ju inte som att det är permafrost året om direkt.
 
Efter två helger med låga temperaturer kan jag konstatera att en rak golvbrunn i närliggande hus frös.
Frågan är om det gör någon skillnad att sätta en vinklad golvbrunn och sidodra 30-40 cm och sedan gå ner genom bjälklaget, eller om det bara är onödigt jobb och fryser ändå.
 
Hej,

Jag har raka avlopp ner i min krypgrund.

Jag ser inte hur det skulle bli någon skillnad att först gå i trossbotten och sedan ut i det fria. Det är ju i det fria det kommer frysa.

Oavsett var du går ut så sätt 2 st 45 vinkar istället för 1 st 90 grader.

Du kan inte gå ut genom trossbotten och sen ner i marken?
 
Tack för bra tankar. 2x45 har jag tänkt och läst mig till att det ska vara när man går just från stående till liggande, så det blir det i detta fall.
Men från liggande till stående har jag förstått att det går bra med 90 grader. Det kommer jag ha i huvudstammen där jag dessutom tveksamt om jag har plats för 2x45.

Det är bara själva vattenlåset jag är rädd att det fryser - där står det ju vatten.
Om man överdriver: Skulle jag sätta ett vinklat vattenlås och 4 m rör i sidled och sedan ut genom trossbotten så är det sannolikt att vattenlåset inte fryser med mindre än att det är minusgrader i rummet.
Men med en rak brunn leds kylan rätt upp mot vattenlåset av rören.

Jag går genom trossbotten, men sedan måste jag göra en dragning på ca. 1 m. Är inte så rädd att själva rören ska frysa (75 mm), men det går att boxa in om det skulle bli ett problem.
 
Jag kommer sätta 90-graders från liggande till stående. Kan inte se att det då skulle vara bättre med 2x45.

Jag hade satt rakt ut och sedan eventuellt en box. Det beror dock såklart lite på förutsättningar, tex var i landet det ligger. Hur mycket isolering du har i trossbotten.

Det är mer jobb om du ska gå igenom golvreglar för att sedan dra ut avloppet längre bort. I mitt fall hade jag blivit tvungen att försvaga en golvregel som jag ansåg redan låg på gränsen.

Vattenlåset sitter högt upp i brunnen. Jag har svårt att se att det skulle kunna frysa pga av kyla som kommer underifrån. Särskilt med tanke på att du åtminstone har underhållsvärme i badrummet.

Skulle det bli något galet med golvbrunnen kommer du åt underifrån. Beror såklart på avstånd mellan trossbotten och mark. Jag inbillar mig att det skulle kunna vara en fördel i framtiden.

Skulle det vara så att du inte är i fritidshuset under en längre tid på vintern kan du alltid slå i lite glykol.

På det stora hela känns det enklare att bygga med ett rakt avsläpp men snart kommer säkert proffsen att svara med förhoppningsvis en rad klokheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.