Staffans2000
Hejsan mannar.

Jag söker efter tips hur man på enklaste, billigast och bästa sätt rävsäkrar en hönsgård så att den listige gynnaren varken kan gräva sig in eller hoppa in utan för mycket besvär.

Staffan
 
Gräv ner nät snett i vinkel ut från hägnet, så att det inte går att gräva sig under nätet. Som ena halvan av ett stort A alltså. Lägg gärna stora stenar på det innan du fyller tillbaka med jord. Komplettera med tak på hönsgården givetvis, så slipper du oroa dig för rovfåglar också. Sedan sätter du el i en eller helst två slingor utanpå nätet så har du gjort vad du kan för att försvåra för Mickel.
 
Staffan, hur mycket räv har du egentligen?
Och var bor du?

Här går våra höns, inklusive kycklingar i olika åldrar, ute fritt hela dagarna och stängs endast in över natten.

Vi har visserligen förlorat en kyckling (av ett tjugotal) men misstänker snarare en katt eller möjligen huggorm.


Rävar är väl mest nattaktiva, och då sitter hönsen tryggt uppflugna på sina pinnar i ett stängt hönshus.

Och Dalbotös, vi har mycket glador, ormvråk och kärrhök här strax norr om Hallandsåsen,
men hönsen är vaksamma och vet hur man tar skydd om det dyker upp en siluett på himlen.

Det är nog mer grodor, sorkar och möss ute på fälten som blir rovdjursföda.
Något nät verkar inte behövas.
 
KnockOnWood - var glad för att du slipper rovdjursbesök. :)
Rävar kan allt leta mat mitt på ljusa dagen, det är ju lite ofint att länka till andra forum så jag låter bli men om man är lite uppfinningsrik kan man googla runt lite på självhushållning, höns, och rastgård. Chansen är stor att man hamnar där jag menar och där finns både en och två bilder på rävar som äter höns mitt på blanka dagen. :confused:
Rävar är fina djur, och läraktiga. Har de hittat var det finns lättåtkomlig mat kommer de mer än gärna tillbaka, inte så underligt, jag gillar att gå en runda till på smörgåsbord jag också.
 
Jag grävde ner stenar runt hela hönsgården, men då hade jag massa lämpliga stenar över hemma. Annars funkar det lika bra att gräva ner hönsnätet

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Dalbotös skrev:
KnockOnWood - var glad för att du slipper rovdjursbesök. :)
Rävar kan allt leta mat mitt på ljusa dagen, det är ju lite ofint att länka till andra forum så jag låter bli men om man är lite uppfinningsrik kan man googla runt lite på självhushållning, höns, och rastgård. Chansen är stor att man hamnar där jag menar och där finns både en och två bilder på rävar som äter höns mitt på blanka dagen. :confused:
Rävar är fina djur, och läraktiga. Har de hittat var det finns lättåtkomlig mat kommer de mer än gärna tillbaka, inte så underligt, jag gillar att gå en runda till på smörgåsbord jag också.
Varför kommer jag att tänka på rökt räv :p

Jo det är naturligtvis olika i olika landsändar, och med olika naturtyper.

Men jag vidhåller ända att hönsen kan skydda sig från faror uppifrån.
Men de måste så klart ha någonting att "gömma sig" under vid fara.
Takutsprång, bänkar, trädgårdsmöbler och liknande fungerar bra.
En kal rastgård utan skyddsmöjligheter är säkert den sämsta miljön.
Och har hönsen inget att gömma sig under blir de rädda och stressade när de ser fågelsiluetter uppe i skyn.
 
Redigerat:
Staffans2000
Tackar för tipsen.
jag bor utanför Göteborg och här har vi haft rävbesök flera gånger, nu senast i våras -mitt på dagen!!
De är väldigt vackra djur, som jag hitills då och då matat med kattmat. Kanske inte den bästa avskräckningsmetoden dock?

Grävande hade jag hälst sluppit, eftersom marken består av lera och rötter.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
De är väldigt vackra djur, som jag hitills då och då matat med kattmat. Kanske inte den bästa avskräckningsmetoden dock?
Tveksamt va? ;)
 
Staffan2000 skrev:
Tackar för tipsen.
jag bor utanför Göteborg och här har vi haft rävbesök flera gånger, nu senast i våras -mitt på dagen!!
De är väldigt vackra djur, som jag hitills då och då matat med kattmat. Kanske inte den bästa avskräckningsmetoden dock?

Grävande hade jag hälst sluppit, eftersom marken består av lera och rötter.

Staffan
Ta en avlagd motorsågskedja och skär ett spår ned i marken...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.