Hej!

Är i farten att bygga en hönsgård i anslutning till hönshuset. Har grävt ett jättefint dike där hönsgården ska gå. Diket är nu ca 30cm djupt på de flesta ställen och 20 - 30 cm brett. Tanken är att fylla det med något så att rävar och andra djur inte kan gräva sig in under stängslet.

Hönsgården (och diket) i sig är ca 3x4m i en rektangel.

Hur bär jag mig åt för att grävsäkra runt om? Mina val som jag tänkt ut (har ni fler är det bara att skriva):

1. Skruva ner jordankare/markskruv, fylla med sten och sen en bred, stående, regel i ankarna så att halva regeln är under markytan och halva ovanför och sen fästa stolpar och nät i dessa reglar.

2. Gjuta plintar, fylla på med sten, och sen köra liknande reglar som i 1. Känns dock väl omständligt.

3. Jämna av diket med stenar och sen lägga leca-block i hela och sedan fästa reglar i dessa och bygga hela hönsgården ovanpå.

Jag bifogar en illustration av de olika tilltänkta alternativen. :D

hönsgårdsillustration.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Makadam med vassa kanter är inte särskilt grävvänligt.

Kan du inte bara låta hönsnätet gå ner i botten på diket och fulla upp med makadam, ev toppa med större klappersten?
 
M
Vad jag förstår så kan man enkelt eliminera att djur gräver sig under höngårdsstängsel genom att låta hönsnät gå ner under markytan och sedan ut horisontellt (fortfarande under markytan) en bit. Teorin är att t.ex en räv försöker gräva intill stängslet men förstår inte att den kan börja gräva längre ut och då komma under nätet.
 
Precis, låt nätet gå ut 30-40 cm, det funkar klockrent på vår hönsgård på landet. Sen kan man lägga ner taggtråd innan man täcker över det. Djuren gräver ju nära nätet, så en bit ut räcker.
 
Precis, lägg nätet som ett L och fyll upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.