Kommunen har grävt ned VA-ledning rakt över vår tomt och våra beteshagar. Ledningarna går förbi på 8m från vårt hus. Då vi har hustomten på en höjd befinner vi oss på högsta punkten varför kommunen säger sig behöva luftningsventiler till både avloppsledningen och vattenledningen. Så nu har vi fått en ”svanhals” 30m från vårt sovrumsfönster som snart kommer ventilera avloppsledningen när dom kör pumparna. Även vattenledningen har fått två långa luftningsventiler på min gäsmatta där jag ska plantera häck och sätta staket, som sticker upp en meter ovan mark med stora rostiga brunnslock på. Sedan har dom fyllt jord runt och byggt en kulle på 15x15m för att få dom att ”försvinna”. Det hela kröns med ett järnrör med skylt som sticker upp en meter till.
Ett tre meter stort brunnslock sticker upp halvmetern ovan mark mitt i min traktorväg från hagen. Ska man vara tvingad att finna sig i detta? Vad har man för rättigheter som tomtägare till ersättningar mm, för fastigheten har ju enligt min mening fått en värdeminskning. Någon som har liknande erfarenheter?
 
Kommunen har ingen rätt att anlägga ledningar på din fastighet över huvudtaget om inte de har servitut eller ledningsrätt. Begär ut ev laster från Lantmäteriet. Om inte kommunen har rättigheter kontaktar du kommunen och begär att de flyttar anläggningen.
Om ledningen bedöms som samhällsnyttig och måste gå via din fastighet då kommer kommunen kunna få ett officialservitut av Lantmäteriverket, då kan du påverka vart ledningen skall förläggas inom rimliga gränser samt värderar LmV intrånget och du erhåller ersättning för intrånget.
Normalt drar inte kommunen ledningar på privat mark utan rättighet så troligen finns det en last på din fastighet. Men kontrollera.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Har de grävt ner ledningen utan att fråga / informera?

Finns det servitut?
 
  • Gilla
vigge01
  • Laddar…
Hur går det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.