Hej,

Bakgrundshistoria:
Vi har bott i vårt hus i tre vintrar och varje vinter har lamporna varit svajiga, blinkat och blivit stundtals svagare. Denna vinter var det märkbart sämre då vissa LED-lampor knappt lös nånting. Jag bestämde mig för att undersöka noggrannare och kunde kalla dagar mäta upp ca 208V i uttag och 372V mellan inkommande faser. Vidare felsökning och tester uteslöt fel på egen anläggning, värmepanna osv. Efter mycket påtryckning på vår elnätsleverantör har de till sist erkänt att det finns behov av nätförstärkning, men ingen mer information än så. Via en kontakt har jag fått informationen att det beror på påkoppling av solcellsanläggningar i mitt område.

Frågeställning:
Som nummer ett vill jag givetvis ha en stabil elleverans, men som nummer två så vill jag inte betala för varor/tjänster ej levererade. För vilken annan tjänst skulle jag inte betala fakturor fullt ut p.g.a. utebliven leverans. Men jag känner att man är i underläge mot en elnätsleverantör. Har man någon som helst möjlighet att reklamera? Jag har försökt lyfta frågan via deras kundtjänst men de är väldigt stängda. Jag har också försökt läsa på energimarknadsinspektionens föreskrift EIFS 2023:3 men hittar inte om man som konsument har några rättigheter när elleveransen avviker med mer än 10%, vilket den stundtals gör.
Det är bara så surt att man ska behöva lida för något elnätsleverantören själva orsakat. Att vägra betala fakturan rakt av vill jag bara göra om jag är helt säker på att jag har rätten på min sida. Då jag har familj att tänka på kan jag inte riskera att bli strömlös.

Någon som har några goda råd?

Mvh,
Jesper
 
Spänningen får variera 10% dvs 207 - 253 V. Antagligen mätt i elmätaren. Kan du inte se vad den visar?
 
M -MH- skrev:
Spänningen får variera 10% dvs 207 - 253 V. Antagligen mätt i elmätaren. Kan du inte se vad den visar?
Spänningen svänger mycket. Mäter inte dygnet runt men har prickat in 198V vid nåt tillfälle. Just 10% diff är för mig lite oklart, om det gäller konstant eller blir "underkänt" så fort spänningen går ner så lågt vid ett enstaka tillfälle?
 
Hej Jesper

Om du tittar på hemsidan för Energimarknadsinspektionen (Ei) så ser du hur du agerar om du anser att ett företag har gjort fel. https://ei.se/om-oss/anmal-till-ei

Om vi först utgår ifrån att dina ökande bekymmer beror på ”påkoppling av solcellsanläggningar i mitt område” så är det ett förväntat och rimligen ökande bekymmer i elnäten ett tag framöver.

Att ansluta elproduktion (i form av solcellsanläggningar) till elnät byggda för bara en effektriktning är ett stort bekymmer som kan ta lång tid att åtgärda och i vissa fall innebära stora kostnader. Dessutom har vi stor brist på de kunniga elkraftingenjörer som behövs.

Ett mynt har två sidor.

Det har på många platser varit en eufori gällande att få ansluta solcellsanläggningar och många har varit irriterade att det tagit tid att få ansluta sin solcellsanläggning och få börja leverera.

Du tittar på andra sidan myntet så har du drabbats av att elnäten inte är byggda för solcellsanläggningar och omvänd effektriktning med spänningsfall i två riktningar.

Det går normalt inte att snabbt bygga om elnät och det gäller att kostnader för detta inte rusar iväg.

Jag var på Elfack i Göteborg i maj 2024 och mötte då flera som ville diskutera problematiken med den ökande variationen i elnätets spänning, som i många fall beroende på installationer av solceller.

Problemet är komplext och det gäller att hålla nere kostnaderna för elnätet som enligt det regelsystem som gäller skall balas av de som använder elnätet.

Energimarknadsinspektionen (Ei) kom nyligen med ett förtydligande att det är den som orsakar kostnader i elnätet skall betala för de åtgärder som behöver göras.

”Enligt krav i elmarknadsförordningen ska alla kundkategorier bära sina egna kostnader och därmed inte belasta andra nätanvändare. Även ägare av mindre produktionsanläggningar ska betala en nätavgift som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el.”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2...tt-sakerstalla-att-natavgifter-foljer-eu-krav

Rimligen så borde därför förstärkning av elnätet på grund av solcellsinstallationer inte drabba dig men det kan fortfarande ta tid innan det är genomfört.
 
H Håbbe01 skrev:
Läser man på [länk]
Så finns det bra info hur man skall göra. Skriftlig klagan först, mall finns. Nätbolaget måste sen mäta / logga under 1 vecka enligt speciell standard. Sen kan det bli aktuellt med allmänna reklamationsnämnden.
Tack, den länken var bra!

"Tills dess att felet är avhjälpt bör du undersöka möjligheten att få viss kompensation på betalningen av dina nätkostnader, till exempel genom ett procentavdrag. "

Det är något som jag försökt, dock endast via mail. Jag får prova via telefon också. Jag har inte mätt varje dag så har lite svårt att med konkret fakta påvisa när det understigit 10%. Nätbolaget har uppenbarligen loggar på min spänning, men är det något jag bör få ta del av? Dock räknar det inte in den sveda och värk det inneburit med att lamporna knappt lyst... :)
 
Dom måste sätta mätare ute hos dig under 1 vecka så det är nog 1a kravet. Använd mallen så att processen startar, om inget händer så är det nog ARN som gäller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.