Hej,

Har ett problem.
Har köpt ett nybygge, ett radhus.
Förutom massor av strul med att saker inte är färdiga (1år har snart gått) så är det felaktig info.

Bla så är altanen 20kvm istället för ca 30kvm som står i kontraktet.
Sitter 2glas fönster i fast det står 3glas.
Muntlig lovad tomt runt huset som senare visar sig vara kommunens mark och inte föreningens(våran) vilket gör att läget på huset försämrades 1000ggr för att vi inte får sätta upp häckar/insynsskydd mot vägen som går precis vid husen.

Eftersom tomten inte finns så kan dom inte bygga ut altanen för kommunens mark är precis vid altanen som är 10kvm för liten.

Min fråga är, hur gå tillväga för att få ersättning för det vi betalat för men inte fått?
Vad är skäligt att begära?

Mäklarn säger att hon inte har någon aning och att vi ska gå till byggherren, byggherren får vi inte tag i och han som har hand om bygget nu kan inte ta beslut utan att byggherren säger bu eller bä.

Tack på förhand!

Mvh
Jörgen
 
Skaffa en advokat. Det kommer att bli värt det tror jag.
 
Sedan så skall väl mäklaren veta detta, annars kan ju jag också jobba som mäklare......visa ett hus och ta fram ett standardkontrakt det kan nog de flesta.....
 
På det du skriver så låter det som att det gäller en bostadsrätt? Har du tecknat kontrakt innan huset var färdigt?
 
Stämmer och det är i efterhand nått jag aldrig kommer göra igen.
Man lär sig tyvärr av sina misstag.

Då visningarna va under tiden det byggdes och den lägenheten vi valde höll på färdigställas.
Många saker lovades som inte hölls.

Vad har en mäklare för åtaganden gällande sånt här?
Man köper produkten av mäklarn som i sin tur är en förmedlare åt byggherren.
Men vem ska man gå till när infon mäklarn förmedlat inte stämmer?

Hur fungerar det med vite?
Läst att man kan kräva vite från dagen man flyttar in tills det är klart?
Vad går under "ej klart" ?
Hur mycke vite kan man kräva?

Vi har tex inte haft någon dusch till och från pga att dom skulle bygga upp en glasblocksvägg som dom fick göra om 4ggr, spottar i golvet som va fel osv.

Haft en vattenskada som orsakats av byggarna i en lägenhet som inte är såld och vattnet läckte in till våran lägenhet. vilket resulterade i 4 månader utan att kunna bo i våran lägenhet.
Listan är lång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.