I den BRF som jag bor i säger de att jag inte får byta ut låset i min dörr, av olika skäl så måste tex vicevärlden kunna komma in.
Jag har kanske muttrat en del om detta då jag anser att låsen inte är tillfredställande, samt att jag inte vet hur många kopior som finns på drift.
Nämnde detta i förbi farten för en släkting som varit med i styrelsen i en annan BRF i en annnan stad, som hävdar att BRFén INTE kan neka mig att byta lås, samt att det INTE finns något som säger att dom ska ha nyckel till min lgh.
Min släkting säger att det är skillnad på en hyrd lgh och en köp lgh, och det håller jag visserligen med om, men sen finns det regler som man ibland kan anse vara mer eller mindre smarta.
Vad händer tex om det blir ett inbrott i min lgh, det visar sig att tex vicevärlden tappat huvudnyckeln, hur går det med min försäkring då?
Eller om det blir ett inbrott och ingen kan förklara hur dom kom in...

Finns det någon som kan lite klarhet i detta.
Skulle bra gärna vilja byta mitt lås, med hänvisning till att mitt hem är min borg!
 
Ett litet tillägg, jag vill INTE hänga min vice värd på NÅGOT sätt, han är helt fantastisk. Och jag misstror honom inte på något sätt!!!
Vill bara klargöra detta.
 
Jag var ordförande i en stor brf för ca 20 år sedan. Jag fick lära mig att vi inte kunde kräva att medlemmarna höll sig med lås som vi kunde komma in genom. Dvs det var helt OK att byta lås.

Vi hade ett system att man kunde lämna in en reservnyckel till föreningen, vi hade ett antal nyckelskåp (flera kvadratmeter för 800 nycklar). Många medlemmar var intye ens medvetna om att de hade en nyckel där, utan blev glatt överaskade när de låst sig ute och kom in på exp. för att låna telefon och ringa efter låsmed.

Samtidigt så är det ett MYCKET stort problem för föreningen i samband med underhåll att komma in i lägenheter där man inye har nyckel. Trots att vi hade nycklar till ca. 90% av lägneheterna så blev det strul varenda gån en hantverkare skulle in i mer än 10 lägenheter samma dag (typ fönstermålning).

Sådant ställer till fördyrningar som i praktiken är väldigt svårt att få ut av den medlem som inte släppt in hantverkaren (formellt kan föreningen kräva medlemmen på pengarna för stillestånd).
 
Ni kan ju sätta dit ett nytt tillhållarlås och låta den gamla cylindern sitta kvar i det ursprungliga låset.
På så sätt kan du låta dem gå in i lägenheten med huvudnyckeln när du vet om att de behöver tillträde eftersom du då låter bli att öåsa extralåset.
Övrig tid så kan du vara säker på att ingen kommer in i din lägenhet eftersom ingen du inte litar på har nyckeln till ditt extralås.
 
Jag är ganska säker på att du har rätt att byta lås såvida det inte står något annat i föreningens stadgar.

Däremot vet jag att om du behöver göra åverkan på dörren för att byta till ditt tilltänkta lås (t ex borra upp ett nytt hål etc) så bör du absolut kolla av detta med föreningen först så att det görs på ett sätt som de anser vara ok. Yttersidan på dörren är nämligen föreningens ansvarsområde.
 
injonil skrev:
Yttersidan på dörren är nämligen föreningens ansvarsområde.
Det beror helt på vad det står i stadgarna...
 
Det har du nog rätt i! I föreningen jag bodde i var det så och jag skulle tro att det inte är ovanligt med tanke på att ytterdörren påverkar trappuppgångens utseende.
 
Man måste ju helt klart kunna byta lås som man vill. Om föreningen behöver gå in i lägenheten meddelar man detta i god tid, och lägenhetsinnehavaren kan välja mellan att lämna nycklarna till expeditionen eller att vara hemma och öppna när ev. hantverkare kommer.
 
Formellt så har föreningen som sagt (troligen) inte rätt att kräva originallås. Men jag har viss förståelse för om föreningen har ett "starkt önskemål" i frågan.

I den föreningen jag var ordförande i så hade vi kostnader för stillestående hantverkare på 10 000 tals kronor varje år, trots att vi hade nycklar till 90% av lägenheterna.

Till det kom kostnader för skador på dörrar i samband med olyckor. Räddningstjänsten slog sönder ca 5 dörrar per år för att släppa in amulanspersonal (hade mycket hög andel pensionärer i husen). Och i det läget är det inte låssmed som gäller, de tog till motorsåg och slägga. varje sådan skada kostade då ca 15 000.
 
I den förening jag bodde i för ett antal år sedan så var dörren helt och hållet lägenhetsinnehavarens ansvar. Föreningen tog inget ansvar för skador på dörrarna och lägenhetsinnehavarna fick byta dörr eller lås som de ville.

Däremot så tillhörde hänglåsen till källarförråden föreningen och där fanns det huvudnyckel. Om fastighetsskötaren stötte på ett hänglås som var bytt så klippte han det direkt och satte dit föreningens lås samt lämnade nycklar i brevlådan. Faktura på låset skickades till lägenhetsinnehavaren. Anledningen till dessa tuffa regler var att där fanns massor av el- vatten- och värmeinstallationer med ventiler etc. som föreningen var tvungna att komma åt. Man var tex tvungen att gå in i källarförråden för att stänga av vatten, värme eller för att komma åt kabelrör för el eller tele..
 
Det som jag kan anse vara lite roligt är att just nu så har styrelsen talat om att ytterdörren är MITT ansvar, med reservation för färgen tydligen.
Men den diskussionen är en helt annan tråd.
Om jag vill ha en ny dörr, så får jag köpa den själv.
Då borde jag också rimlighetensnamn få byta min låscylinder.

Någon nämnde hantverkarbesök, men då får man väl göra på samma sätt som görs när jag själv beställer hantverkare, fixa i god tid så de får låna nyckel.

Så slutligen KAN brf HINDRA mig att byta cylinder?
jag stoppar gärna tillbaka den gamla när jag säljer...
 
Att du får köpa själv om du vill byta är inte nödvändigtvis detsamma som att dörren är ditt ansvarsområde. Det betyder bara att föreningen inte har för avsikt att byta din dörr just nu, de ser inte att det finns skäl för ett byte.
 
Sitter själv i styrelsen för en HSB förening.

Enkelt sakt kan man säga såhär, Det du har underhållsansvar för kan du också byta utan tillstånd.
I normalfall brukar föreningen ha underhållsansvar för Ytan av dörren, dvs att man i föreningen ser till att alla dörrar ser lika ut, att inte granndörren är röd medan din är blå.
Själv bytte jag till en säkerhetsdörr helt på min egna bekostnad, ända kravet var att den skulle i färg va likvärdig befintlig dörr.

Så i ditt fall är det så att om föreningen byter cylinder och står för kostnaden om din cylinder går sönder så kan du inte bara byta cylinder. Men om föreningen säger att dom inte står för någon kostnad gällande ditt lås så är det fritt fram att byta.

Vår förening avskaffade huvudnyckeln för ca 15 år sen, just pga osäkerheten. Vi hänvisar alltid våra medlemar till vår låssmed som har systemet, men vill man inte så tja, ha 2 nycklar det är valfritt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.