Hittade en billig begagnad bänkskiva av obehandlad ek 27 mm som jag tänkte skulle bli arbetsbänk. Nu har skivan slagit sig efter att jag förvarat den dåligt.

Kan man åtgärda det på något sätt? Skivan har kupat sig, kan det funka att olja in den och sen mekaniskt trycka ner den och hålla den plan genom att skruva fast möbelvinklar underifrån?
 
det tror jag knappast.
 
P
T Trafikverket1 skrev:
Hittade en billig begagnad bänkskiva av obehandlad ek 27 mm som jag tänkte skulle bli arbetsbänk. Nu har skivan slagit sig efter att jag förvarat den dåligt.

Kan man åtgärda det på något sätt? Skivan har kupat sig, kan det funka att olja in den och sen mekaniskt trycka ner den och hålla den plan genom att skruva fast möbelvinklar underifrån?
Vanliga möbelvinklar är för klena.
Tar du kraftigare vinklar kommer skivan att troligen spricka när du spänner den, eller strax därefter.

Kanske är bra med en skålad skiva så rullar inte småpryttlarna över kanten

Klyv, hyvla och limma om är nog den enda säkra lösningen.

Det kan gå, med viss försiktighet.
Mätta skivan med olja, för att minska risken för spricka.
Spänn skivan plan, mycket sakta.
När den är plan, skruva u-järn ca 40x20mm på undersidan med ca 300mm cc. Många skruvar per järn.
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Var skivan plan och torr när du köpte den?
Hur har du förvarat den? Om det är utomhus t ex kan den komma att återgå till plan form när den kommer inomhus och nått rätt fuktkvot.

En lösning kan vara att förvara den ett tag i det utrymme du tänkt använda den i och se vad som händer med den. Det är nog rimligt att anta att det är svårt att tvinga den till önskad form.
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Var skivan plan och torr när du köpte den?
Hur har du förvarat den? Om det är utomhus t ex kan den komma att återgå till plan form när den kommer inomhus och nått rätt fuktkvot.

En lösning kan vara att förvara den ett tag i det utrymme du tänkt använda den i och se vad som händer med den. Det är nog rimligt att anta att det är svårt att tvinga den till önskad form.
//Ronnie
Torr var den, hade stått i en lägenhet omonterad i 15 år. Upplevde den inte som konkav när jag köpte den, men kan inte svära på att den var plan. Hämtade den hastigt en sen kväll. Haft den i ett garage en månad ungefär och det har varit väldigt fuktigt väder. Tanken är att den ska vara i ett ouppvärmt förråd.
 
Ajdå, då har den nog hittat sitt normaltillstånd för den typen av miljöer. Bänkskivor görs ju normalt för att användas i uppvärmda och relativt torra utrymmen.

Ta en funderare på om du kan använda den hel eller i delar inomhus och satsa på en annan, simplare skiva till förrådet.
En bit golvspånskiva med furulister limmade och kanske skruvade i
fram- och bakkant blir en mycket duglig bänkskiva i ett förråd. Har själv en sådan lösning som förädlats med oljehärdad board som ytskikt i verkstaden. Funkar superbra.

Post #681 i den här tråden visar hur jag gjorde. https://www.byggahus.se/forum/threads/fran-garage-till-multiverkstad-en-riktigt-seg-byggtrad.283552/
//Ronnie
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ajdå, då har den nog hittat sitt normaltillstånd för den typen av miljöer. Bänkskivor görs ju normalt för att användas i uppvärmda och relativt torra utrymmen.

Ta en funderare på om du kan använda den hel eller i delar inomhus och satsa på en annan, simplare skiva till förrådet.
En bit golvspånskiva med furulister limmade och kanske skruvade i
fram- och bakkant blir en mycket duglig bänkskiva i ett förråd. Har själv en sådan lösning som förädlats med oljehärdad board som ytskikt i verkstaden. Funkar superbra.

Post #681 i den här tråden visar hur jag gjorde. [länk]
//Ronnie
P Pysslarn skrev:
Ajdå, då har den nog hittat sitt normaltillstånd för den typen av miljöer. Bänkskivor görs ju normalt för att användas i uppvärmda och relativt torra utrymmen.

Ta en funderare på om du kan använda den hel eller i delar inomhus och satsa på en annan, simplare skiva till förrådet.
En bit golvspånskiva med furulister limmade och kanske skruvade i
fram- och bakkant blir en mycket duglig bänkskiva i ett förråd. Har själv en sådan lösning som förädlats med oljehärdad board som ytskikt i verkstaden. Funkar superbra.

Post #681 i den här tråden visar hur jag gjorde. [länk]
//Ronnie
Tack för tipset! Plockade upp skivan för att jag ville ha en billig lösning. Golvspån som du beskriver med masonit kommer bli perfekt, hälften av materialet har jag nog redan. Och spännande tråd, helt missat den!
 
Pensla vatten med en gnutta diskmedel på den inåtkupade sidan. Täck med gladpack och se vad som händer…
Lägg den utåtkupade sidan på några läkt, så den samtidigt kan torka.
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
F FDT skrev:
Pensla vatten med en gnutta diskmedel på den inåtkupade sidan. Täck med gladpack och se vad som händer…
Lägg den utåtkupade sidan på några läkt, så den samtidigt kan torka.
Helt onödigt är jag rädd. Skivan kommer att ta upp fukt ur luften eller avge fukt till luften beroende på om den är torrare eller fuktigare än omgivningen — trä strävar alltid efter att vara i balans med omgivande luft och dess relativa luftfuktighet.
Är den för torr tar den upp fukt och vice versa.

Givetvis kan man skapa reaktioner genom att manipulera träet men det blir bara resultat på kort sikt som kommer att vara övergående. Självklart kommer trä att reagera på tillfört vatten — även med diskmedel — men frågan är ju vad som händer när man inte längre tillför mer vatten — och diskmedel — ?

Trä måste acklimatiseras till den miljö det ska fungera i eftersom det är ett levande material som konstant tar upp och avger fukt beroende på omgivningen. Därför torkar man trä så att det funkar till ett tänkt användningsområde.

//Ronnie
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.