Hejsan!
Jag håller på att sätta in en vedpanna med ackumulatortank och tillhörande laddomat,nu har jag kommit på att jag vill kunna köra laddpumpen manuellt om inte rökgastermostaten skulle funka av någon anledning.
Har skissat lite på det och vill ha lite synpunkter på om jag har tänkt rätt.

ps. jag ska inte koppla själv.
 
  • Elschema2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska väl kunna fungera det där. Däremot brukar man inte parallellkoppla brytare på det sättet du gjort med termostaten och man/auto brytaren. Gör i stället så att du sätter en växlande brytare som man/auto och koppla termostaten i serie med utgången för auto på den. Hängde du med?
 
En riktigt bra koppling innefattar även:

- En termostat som tvångskör laddpumpen om pannan är mer än ca 90 grader. Detta ifall pannans fläkt slagit pga övertemp.

- En hållkrets som startar laddomatpumpen så fort du börjar elda. Detta gör att panntempen kommer upp tidigare eftersom självcirkulation hindras när pumpen går. Är kanske lite overkill...
 
Jag tycker att du kan skippa brytare 3 och lägga temostaten i serie med utgående fas på brytare 2.

Du kommer inte ha så mycket nytta av brytare 3.
 
Vilken panna skall du installera ?

I vissa pannor finns dessa funktioner redan i pannan.
 
Har inte alla pannor den funktionen eller?? den går väl atuomatiskt in om vatten tempen är över ett inställt värde
 
magic_gbg skrev:
Har inte alla pannor den funktionen eller?? den går väl atuomatiskt in om vatten tempen är över ett inställt värde

Nej, alla pannor är inte förberedda för rökgas termostat.

Vissa pannor har inbyggd rökgastermostat.
 
vedeldaren skrev:
Jag tycker att du kan skippa brytare 3 och lägga temostaten i serie med utgående fas på brytare 2.

Du kommer inte ha så mycket nytta av brytare 3.
Min granne tyckte också att det räckte med rökgasterm tills den slutade att fungera och pannrummet var som en ångbastu :)

Vilken panna skall du installera ?
Efter att ha läst vilka anläggningar ni har så vågar jag knappt tala om att jag ska ersätta min läckande norrahammar kökspanna mot en likadan, dock ej läckande som jag fick tag på billigt.
Fick även tag på en 500liters tank med beredare billigt så jag klarar mig från att elda dygnet runt när det är riktigt kallt :eek:
Men jag ska bygga pannrum med en riktig anläggning när jag blir stor :D


pefo
Ska väl kunna fungera det där. Däremot brukar man inte parallellkoppla brytare på det sättet du gjort med termostaten och man/auto brytaren. Gör i stället så att du sätter en växlande brytare som man/auto och koppla termostaten i serie med utgången för auto på den. Hängde du med?
Ja det hade jag inte tänkt på, du menar något liknande som på den här skissen då?
 
  • Elschema3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.