Jag är i färd att bygga bastu.
Den blir ca 6m3 i volym och då skulle ett agg på 6 kw bli bra enligt tabellen i bruksanvisningen.
6 kw aggregatet skulle enligt tabell lämpa sig för en bastuvolym på 5 till 8 m3.

Men enligt anvisningarna ska man lägga på 1.2 m3/ m2 yta som inte är optimerad bastuvägg.
Och då får jag en yta på ca 4 m2 i min bastu, den ytan är inte optimerad bastuvägg. Det handlar om kakelvägg och glasdörr + ett litet 50*50 kopplat fönster ut till det fria.

Då hamnar jag på 4*1.2= 4.8 + 6= ca 11 m3 och då borde jag enligt tabellen kliva upp till ett 8 kw aggregat.
8kw aggregatet ska lämpa sig för en bastuvolym på 7-12m3.

Jag får en personlig uppfattning om att 6 kw borde räcka till i min lilla holk till bastu, men jag kanske ska lita på instruktionerna och ta 8:an i alla fall?

Åsikter på detta?
 
Enligt Helo så räcker ett 8kW aggregat för att värma en 8m2 bastu till 90 grader. Ett 6kW till 70 grader. Så badar du våtbastu så räckerett 6kW. Å andra sidan så blr bastun snabbare varm med ett större aggregat och du har litet marginal.
 
hej.
nä tyvärr har inte erfarenhet av just den modellen men du gör nog rätt i att ta
lite extra kw.
köpte själv till min mini bastu ett 2,1kw agg och nu när jag slänger "löyly" så
kyls aggregatet ner för snabbt.
 
Det viktigaste är att ha ett så stort stenmagasin som möjligt. När stenarna väl är varma kan du kasta bad utan att temperaturen åker jo-jo med torr het luft som följd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.