Jag köpte aluminium papp till bastu på K-rauta, men är osäker på om jag har rätt sort?
Jag har sett här på forumet att man pratar om ett plastbelagt aluminium papper till bastu.
De pappret som jag köpte är jag 99% säker på inte innehåller någon plast
Jag har löst upp detta papper i vatten, eldat på det och försökt se om jag kan hitta någon plast beläggning, men icke.
Finns det olika typer av Aluminiumpapp??
 
Ni som har använt denna papp, vet ni om den var plast belagd??
 
Ja, det var plast ovanpå aluminiumet.
 
Tackar svaret.

Kollade med K-rauta idag och dom har bara den typ som jag har köp och som inte innehåller någon värmebeständig plast.

Då undrar jag var man kan köpa denna plastade aluminiumpapp?
 
Låt mig kolla stumparna jag har i källaren. Köpte en halv rulle av min svägerska som byggt bastu. Kallas "Alumit" i Finland.
 
Kanon om du skulle vilja göra det.
Killen på K-rauta sa att det var den finska Alumiten som dom sålde och att Aluminiumfolijen är kondens skyddet.
Men att huvud syftet var värme skydd.
Om det är så kanske man inte skall se problemet med dubbla tätskikt som ett större problem då Alumiten inte är speciellt tät.
Aluminium är ju tät, men vad jag kunde se så är det porer i den och då andas den lite, vi pratar kanske inte ångmotstånd.
 
Hittar inga lösa bitar att kolla nu, men som jag ser det har aluminiumfolien två uppgifter:
1. Reflektera strålningsvärme
2. Åldersbeständig fuktspärr

Tror inte det spelar ngn roll om det dessutom är plast på.
 
Hade varit tacksamt om du skulle kunna kolla om det är plast på den.
Eller finns det någon annan som vet, det är ju många här på forumet som byggt bastu?
 
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag trodde inte man fick använda aluminium i bastun längre. Trodde det var plastfolie som gällde. Anledningen skulle vara att aluminiumet leder ström, och varenda spikskalle i bastun kan bli strömförande vid elfel.
 
Finns inga sådana regler vad jag vet. Detta har varit på tapeten förut. Sök bakåt i forumet så ser du.
 
Richard A skrev:
Hade varit tacksamt om du skulle kunna kolla om det är plast på den.
Eller finns det någon annan som vet, det är ju många här på forumet som byggt bastu?
Är det någon som vet om det är plast på aluminium pappen??
 
Jag gogglade Auminiumpapp och hittade då denna finska rapport om konstruktion av bastuväggar. Lugn... den är skriven på svenska.

http://www.pedago.fi/dalton/hus/Bastu/Basturapport.htm

Jag har inte läst den själv.

Mitt problem är egentligen ett annat. Jag har en utbyggnad i vilken väggar och tak klätts med aluminiumpapp vänd med aluminiet utåt och den svarta sidan inåt. Jag tycker intuitivt att detta är galet. Finns det någon som vet?
 
SvenD skrev:
Jag gogglade Auminiumpapp och hittade då denna finska rapport om konstruktion av bastuväggar. Lugn... den är skriven på svenska.

[länk]

Jag har inte läst den själv.

Mitt problem är egentligen ett annat. Jag har en utbyggnad i vilken väggar och tak klätts med aluminiumpapp vänd med aluminiet utåt och den svarta sidan inåt. Jag tycker intuitivt att detta är galet. Finns det någon som vet?
Du reagerade inte på vem som skrivit den? AndersG har ju redan svarat flera gånger i den här tråden :)
 
Nej faktiskt inte och även om jag hade noterat att Anders G svarat i tråden så är det ju inte så lätt för en nykommling att veta att Anders G är densamme som rapportförfattaren. Men det är ju fanatstiskt att någon med så gedigen bakgrund tar sig tid att svara på våra amatörfrågor här :)
 
Larsa skrev:
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag trodde inte man fick använda aluminium i bastun längre. Trodde det var plastfolie som gällde. Anledningen skulle vara att aluminiumet leder ström, och varenda spikskalle i bastun kan bli strömförande vid elfel.
Jag har hört att hemförsäkringen inte gäller om man använt aluminium och det uppstår ngt med el inblandat/relaterat till Bastun/aluminiumet. Och detta just för att det leder ström. Men jag som är i färd med att planera bastu vore JÄTTEGLAD om någon kan säga att man faktiskt FÅR använda det. I Finland används det i ALLA bastuar. Basun värms upp fortare med a.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.