Hej !

Vad skulle panelen rekommendera för typ av sågklinga (tandslipning) för att göra
fogtappar typ den på bilden ? Raktandad, trapets slipad eller en där var tredje är rakslipad och en är höger och en vänsterslipad, det är frågan. Det är ju en djungel av olika klingor på marknaden så var kan man få tips om en bra klinga till detta ?
Länk typ av klingor: http://micor.se/start/tjanster/skartyper/
Tacksam för tips.
Urban
 
  • Noggrant utformad fogtapp i trä, där en ljusare träbit passar in i en mörkare träbit med precisionsskurna urtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Raktandad, i Sverige kallad AA och i USA kallad FTG (Flat Top Grind) är vad jag använder till den typen av sågningar.
 
  • Gilla
umeubbe
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Raktandad, i Sverige kallad AA och i USA kallad FTG (Flat Top Grind) är vad jag använder till den typen av sågningar.
Tack för svar, för att få ut mest av en raktandad klinga till andra jobb också hur många tänder skulle du välja ?
V vectrex skrev:
Raktandad, i Sverige kallad AA och i USA kallad FTG (Flat Top Grind) är vad jag använder till den typen av sågningar.
Tack för ditt svar. Vad mer kan man göra med en raktandad klinga och hur
 
U umeubbe skrev:
Tack för svar, för att få ut mest av en raktandad klinga till andra jobb också hur många tänder skulle du välja ?

Tack för ditt svar. Vad mer kan man göra med en raktandad klinga och hur
Ja, deras stora fördel är ju att botten på sågsnittet blir plant. Således är den vettig till alla typer av sågningar där man ej sågar helt igenom materialet.

Normalt brukar de vara klyvklingor och således ha en positiv tandvinkel och relativt få tänder. Hur få beror ju på diametern främst. Men säg runt 24 för en 250mm klinga.
 
  • Gilla
Fipplaren
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ja, deras stora fördel är ju att botten på sågsnittet blir plant. Således är den vettig till alla typer av sågningar där man ej sågar helt igenom materialet.

Normalt brukar de vara klyvklingor och således ha en positiv tandvinkel och relativt få tänder. Hur få beror ju på diametern främst. Men säg runt 24 för en 250mm klinga.
Toppen, tack så mycket.
Mvh/Urban
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.