Martin_B
Tänkte dra rör till garaget nu när jag ändå har bjälklaget blottat.
I garaget vill jag kunna koppla in 3-fas maskiner, svets osv. och vill ha en undercentral i garaget så jag slipper springa in i huset varje gång en säkring går.
Vill helst även kunna slå av strömmen till garaget inifrån huset vid huvudcentralen, via en strömbrytare (helst) men om inte det går, då via 3 säkringar istället (mindre önskvärt).

Nu är det så att jag vill dra FK'n till detta i flexslang, istället för rör. Det blir för omständigt att böja rören, så flexslang får det bli. Alternativt drar jag gärna det i flera mindre rör.
Vilken dimension skall det vara på flexslangen? VP25? VP32? Grövre? Eller får jag dra det i 2st VP20 rör?

Det finns väl lite olika sätt att göra detta på också?

1. 5G2.5 i VP20, vilket vad jag har förstått måste avsäkras redan i huvudcentralen.
2. 3G6+1G10 för PEN?
3. 5G6?

In till huset kommer bara 4 ledare. Så med tanke på detta vet jag ej vad som är lämpligt, att gå vidare med 3 faser + PEN eller om man skall gå vidare med redan separerad nolla och skyddsjord.

OBS!: Denna dragning avser bara röret inne i huset, från huvudcentral till fasad! (Från fasaden går jag senare vidare med rör som är avsett för att grävas ner.)
 
Redigerat:
Utan att egentligen veta så jättemycket så skulle jag rösta på 5G6 istället för 3x6+10

Nån som har koll på sortimenten från finfabrikaten kan säkert svara på om det finns nån brytare som orkar 3*16A eller kanske 3*20/25A som desingmässigt passar acceptabelt inomhus i ett vanligt hem. I värsta fall kan du montera en minicentralkapsling (2/4 enheter) med enbart en huvudbrytare. Det lär inte bli jättesnyggt men kan kanske vara okej? Det vore inte dumt med en minicentralkapsling för 2-3 enheter där locket passar att blanda med nån av de stora tillverkarnas vanliga strömbrytare, uttag å sånt.

Petitess:
G används egentligen för flerledarkabel och talar om att en av ledarna är jord, G = ground (eller Gulgrön som svensk minnesregel). Flerledarkabel utan jord/gulgrön heter t.ex. 3x1,5 (för en treledare som passar för utanpåliggande dragning till en trappomkopplare).
 
Martin_B
yxis skrev:
Nån som har koll på sortimenten från finfabrikaten kan säkert svara på om det finns nån brytare som orkar 3*16A eller kanske 3*20/25A som desingmässigt passar acceptabelt inomhus i ett vanligt hem. I värsta fall kan du montera en minicentralkapsling (2/4 enheter) med enbart en huvudbrytare. Det lär inte bli jättesnyggt men kan kanske vara okej?
Den får se ut hur den vill, den skall sitta i pannrummet så den stör ingen :)

Petitess:
G används egentligen för flerledarkabel och talar om att en av ledarna är jord, G = ground (eller Gulgrön som svensk minnesregel). Flerledarkabel utan jord/gulgrön heter t.ex. 3x1,5 (för en treledare som passar för utanpåliggande dragning till en trappomkopplare).
Ja där har du nog helt rätt. Jag menar naturligtvis 3x6mm+1x10mm. Alt. 5x6mm :)
 
Kan du välja alt 3 så är du framtidssäker. En 25-slang behövs för det. Vore synd att dimensionera klent från början, och det är alla gånger bättre att dra en femledare.

Vill du kunna bryta garaget från huset så duger en vanlig huvudbrytare i centralen eller en fristående lastfrånskiljare. Det måste bara vara tydligt uppmärkt med vad den betjänar.

Har du tänkt dig en övergång till kabel i marken sedan?
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Martin_B
Bo.Siltberg skrev:
Kan du välja alt 3 så är du framtidssäker. En 25-slang behövs för det. Vore synd att dimensionera klent från början, och det är alla gånger bättre att dra en femledare.

Vill du kunna bryta garaget från huset så duger en vanlig huvudbrytare i centralen eller en fristående lastfrånskiljare. Det måste bara vara tydligt uppmärkt med vad den betjänar.

Har du tänkt dig en övergång till kabel i marken sedan?
Slang (Flexrör) brukar väl vara aningen trängre än dito rör? Räcker det ändå med 25mm om jag kör slang? Blir det inte för jobbigt att dra i den då? Det handlar om ca. 5-6 meter och hyfsat snälla böjar, och kanske någon skarp krök.

Ja jag tänkte mig en övergång till kabel i marken sedan, eller hur jag nu löser den biten. Från huvudcentralen tänkte jag alltså dra flexrör (i detta fall 25mm som du rekommenderar) till ett förråd i källarplan som är närmst garaget. I förrådet tänkte jag gå in med flexröret i en kulodosa varifrån elektrikern lätt kan koppla på kabeln som skall gå ut genom sockeln, och sedan ner under mark ända till garaget. Och den kabeln tänkte jag då lägga i lämpligt rör under mark, för säkerhets skull, och så att den går lätt att byta ifall det behövs.
 
Drar du en ACEFLEX 5g6 så kan du dra den i en 25mm slang för att sedan gräva ner den i backenoch slipper sätta någon dosa för övergång till jordkabel
 
Det finns lite plats över, och några skarpa böjar ska du i vilket fall inte ha :@:)
 
Martin_B
elmont skrev:
Drar du en ACEFLEX 5g6 så kan du dra den i en 25mm slang för att sedan gräva ner den i backenoch slipper sätta någon dosa för övergång till jordkabel
Det låter ju smidigt. Då slipper det bli en skarv juh :) .Däremot så vill jag ha den i ett rör under marken så jag kan byta den ifall något skulle hända. Det är inte kul att gräva och slang till att lägga under marken borde väl inte vara så jättedyr heller. Det handlar om kanske 10-15 meter eller så.
 
Martin_B
Bo.Siltberg skrev:
Det finns lite plats över, och några skarpa böjar ska du i vilket fall inte ha :@:)
Ja nu vet jag inte vad din definition på skarp böj är, men min är nog rätt snäll (tror jag iallafall :D), med tanke på att jag ser nära "90 graders" böjar lite här och var, och dessa är utförda av elektriker. Går knappt att dra ut kablar ur dessa :D ...rören ser alltså nästan knäckta ut haha.

Om du tar en rund tallrik, lock eller dylikt med en diameter på 15cm, och böjer röret/slangen runt den. Så tycker man skall böja som max, alltså i värsta fall. Värre så så böjer jag nog aldrig, såvida det inte är fullkomligt omöjligt att göra på annat sätt. Är jag elak mot elektrikern om jag gör så i de värsta fallen?
 
Kör med 5G6 N1XV kabel hela vägen, i marken ute gräver du ner vanliga 50mm markrör(gula) och drar kablen i detta. Lägg gärna nåt rör extra när du ändå gräver, kan vara bra att ha i framtiden och kostar inga stora slantar. Inne säkrar du av kablen, en valig arbetsströmbrytare vore lämpligt som brytare för hela stigaren... Märk tydligt, gärna med skylt! I nödfall med dymo...
 
Martin_B
nonifo skrev:
Kör med 5G6 N1XV kabel hela vägen, i marken ute gräver du ner vanliga 50mm markrör(gula) och drar kablen i detta.
Bara kabeln i fråga kan dras i 25mm slang är jag inte petig med vilken sorts kabel det är sålänge den möter kraven för ändamålet. Så nu har jag två sorts kablar att välja mellan :)
O andra sidan skall jag ju bara dra själva röret nu och elektrikern kan ju själv välja lämplig kabel bara han får plats med den i röret.
Passar ju på att dra alla möjliga rör nu när bjäklaget är öppet... för sen när golvet är där igen så blir det inte lätt :)
 
Fördelen med ACEFLEX är att den är i särklass smidigast nästan lika smidig som en gummikabel, därmed lätt att dra in i rör och priset är ungefär samma som för N1XV
 
Lägg 50mm rör, slät insida så klarar du dig garanterat, detta gäller matningen till centralen...
 
Du får samma garanti av mig, så länge du inte lägger slangen i 8or
 
Martin_B
elmont skrev:
Du får samma garanti av mig, så länge du inte lägger slangen i 8or
Garanti på vad, om jag gör hur/använder vad? Nu hänger jag inte med... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.